|
הכנה
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
קריאת ה' למשה מלמדת על חשיבות ההכנה לפני קיום המצוות.
|
|
כוהן ונביא
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
החלוקה בין משה הנביא לבין אהרן הכהן היא ברורה; אך בכל זאת - משה היה הכהן
הראשון, והתפקידים התפצלו רק לאחר ימי המילואים. מה משמעות התפקידים של הנביא
והכהן בעבודת ה'?
|
|
בשגרה ובחידוש
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
על השילוב שבין הקיום השגרתי של המצוות לבין מציאת החידוש והרעננות בהם.
|
|
מקורות ורעיונות בעניין לשון הרע
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
חשוב ללמוד את פרטי ההלכות, אך חשוב עוד יותר להבין את האמירה הערכית שבמצוות.
|
אחור וקדם צרתני
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
גם כאשר נמצאים בשלב מתקדם של ההתפתחות - צריך לזכור את ההתחלה.
|
בריאת האדם
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
היחס בין בריאת האדם לבין בריאת החיות מלמדת אותנו על מהותו ומטרתו של האדם.
|
קדושה וטומאה
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
הקישור בין הקדושה לטומאה בספר ויקרא מלמד שלעם ישראל יש מעמד מיוחד כיוון שהוא
יכול ליצור קדושה בעולם, אבל בשל אותו מעמד מיוחד - הוא יכול ליצור גם טומאה.
|
|
לימוד פרשות נגעים
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
האדם אמנם צריך ללמוד תורה בנושאים המתאימים לו, אולם אל לו לומר ששאר התחומים
שבתורה הם משעממים או 'יבשים'.
|
|
אחרי מות שני בני אהרן
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
הלקח המרכזי של פרשתינו הוא שאדם צריך להקפיד על הפרטים הקטנים גם כאשר הוא עוסק
בדברים נשגבים ונעלים.
|
|
וחי בהם
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
על היחס לקיום המצוות, ועל ההיבדלות מדרכי הגויים.
|
|
הסכנה הטמונה בשנאה ובענישה
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
שתי מצוות מחנכות אותנו לנסות להבין את החברות השונות מאיתנו, ובראשן - את החברה
החילונית: איסור השנאה וחובת ההתראה לפני הענישה.
|
לא תשנא את אחיך בלבבך
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
על היחס לקירוב החברה החילונית לדרך התורה.
|
שרוב גופי תורה תלויים בה
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
הגיוון הגדול במצוות שבפרשתינו מעיד שיש לקבל וללמוד את התורה כמכלול אחד.
|
ושמרתם את כל חוקותי ואת כל משפטי
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
את התורה יש לקיים כיחידה אחת כוללת. אין האדם יכול "לבחור" לו מצוות מתוך המכלול.
|
קדושים תהיו כי קדוש אני
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
על משמעותה של חובת ההידמות לקב"ה, ועל ביטויה במצוַת נטיעת עצי המאכל.
|
שכל ומוסר
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
נקודה זהה למצוות רבות - בין אדם לחבירו ובין אדם למקום - וביניהם איסורי עבודה
זרה והנקימה והנטירה, היא הפנייה לשכלו של האדם.
|
מצוַת ההידבקות בקב"ה וההליכה בדרכיו
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
מהי משמעות ההליכה בדרכי ה'? כיצד מצווה זו באה לידי ביטוי? להליכה בדרכי ה'
ביטויים רבים, וביניהם אף נטיעת עצים ויישובו של העולם.
|
|
אמור ואמרת
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
קודם שהאדם מוכן לשמוע, עליו לפתוח את לבו.
|
האנושיות שבמצוות
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
הציווי על הכוהנים להיטמא לקרוביהם מלמד כיצד צריך האדם להתייחס למאורעות השונים
שקורים לו. במקביל לקיום המצוות, נדרש האדם גם להתנהג באנושיות.
|
ובקצרכם את קציר ארצכם
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
החזרה על מצוות לקט, שכחה ופאה מלמדת אותנו לקבוע את סדרי העדיפויות רק על פי
ההלכה, כדי שלא להגיע לכל מיני קלקולים.
|
התורה כמכלול
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
ראיית התורה כמכלול, הכוללת הן את המצוות שבין האדם למקום, והן את המצוות שבין
האדם לחברו.
|
תמיד בכהונתו
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
מדוע נכתבו דיני טומאת הכוהנים בפרשתינו, ולא ביחס עם שאר דיני הכוהנים? מסתבר,
שהתורה רצתה לקשור את מעמד הכוהנים לבני ישראל, ובמקביל - גם לדורות, בני התורה
צריכים להתקשר לכל עם ישראל.
|
|
הלכה ורוחניות
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
על השילוב העדין בין התורה ליראה, בין ההלכה לתורת הסוד.
|
כלל ופרט
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
אי אפשר להפריד בין הכללים שבתורה לבין פרטיה.
|
מה עניין שמיטה אצל הר סיני
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
מצוַת השמיטה היא מודל, המלמד על ההקפדה על עשיית הפרטים ועל הבנת הרעיונות הכלליים.
|
כי עבדי הם
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
מחד - אין אנו עבדים לאף אדם. מאידך - אל לנו לשכוח שאנו עבדיו של הקב"ה.
|
כי עבדי הם
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
משמעות הביטוי "עבדי הם" בהיבט הממעט, קרי - ולא לעם אחר, ובהיבט המרבה, כלומר -
מול החופש של תרבות המערב.
|
מצוַת הצדקה
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
חשיבותה של מצוַת הצדקה אינה רק בעזרה לעניים, אלא גם במניעה מהאדם (או מהציבור)
להיכנס למעגל העוני.
|
מצות הצדקה
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
מה עדיף - נתינת כסף לעני או מניעת עניותו?
|
|
אם בחקתי תלכו - שתהיו עמלים בתורה
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
לעבודת ה' אופי כפול: לעיתים אנו פועלים מתוך הסתכלות על כלל ישראל, ולעיתים -
לומדים תורה בעיקר מתוך הסתכלות פנימה אל עצמנו.
|
|
תיקון האדם והטבע
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
כבר עידן ועידנים נלחם האדם עם הטבע ומנסה להכניעו. ליהדות יש פתרון: תיקון האדם,
שיוביל בתורו גם לתיקון הטבע.
|
לסיכום ספר ויקרא
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
בספר ויקרא מופיעות מצוות ללא קשר לממד הזמן. דווקא פירוט כזה של מצוות מבטא את
מהותו של הספר: התקשרות בני ישראל עם הקב"ה.
|
השלום
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
על חשיבותו של ערך השלום.
|
והתהלכתי בתוככם והייתי לכם לא-לוהים
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
בתקומתו של עם, מתעורר החשש שמא הוא ישכח את הקב"ה. דווקא בתקופה זו עלינו להיזהר מכך.
|
ונתתי שלום בארץ
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
מה המיוחד בברכת השלום? מה אנו צריכים להרגיש היום כלפי ערך השלום?
|