חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים


שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע
ספר ויקרא



פרשת ויקרא
פרשת צו
פרשת שמיני
פרשת תזריע
פרשיות תזריע-מצורע
פרשת מצורע
פרשת אחרי-מות
פרשיות אחרי-קדושים
פרשת קדושים
פרשת אמור
פרשת בהר
פרשיות בהר-בחוקותי
פרשת בחוקותי


פרשת ויקרא

הכנה הרב יהודה עמיטל שליט"א קריאת ה' למשה מלמדת על חשיבות ההכנה לפני קיום המצוות.

פרשת צו

כוהן ונביא הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א החלוקה בין משה הנביא לבין אהרן הכהן היא ברורה; אך בכל זאת - משה היה הכהן הראשון, והתפקידים התפצלו רק לאחר ימי המילואים. מה משמעות התפקידים של הנביא והכהן בעבודת ה'?

פרשת שמיני

בשגרה ובחידוש הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א על השילוב שבין הקיום השגרתי של המצוות לבין מציאת החידוש והרעננות בהם.

פרשת תזריע

מקורות ורעיונות בעניין לשון הרע הרב יהודה עמיטל שליט"א חשוב ללמוד את פרטי ההלכות, אך חשוב עוד יותר להבין את האמירה הערכית שבמצוות.
אחור וקדם צרתני הרב יהודה עמיטל שליט"א גם כאשר נמצאים בשלב מתקדם של ההתפתחות - צריך לזכור את ההתחלה.
בריאת האדם הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א היחס בין בריאת האדם לבין בריאת החיות מלמדת אותנו על מהותו ומטרתו של האדם.
קדושה וטומאה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א הקישור בין הקדושה לטומאה בספר ויקרא מלמד שלעם ישראל יש מעמד מיוחד כיוון שהוא יכול ליצור קדושה בעולם, אבל בשל אותו מעמד מיוחד - הוא יכול ליצור גם טומאה.

פרשת מצורע

לימוד פרשות נגעים הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א האדם אמנם צריך ללמוד תורה בנושאים המתאימים לו, אולם אל לו לומר ששאר התחומים שבתורה הם משעממים או 'יבשים'.

פרשת אחרי-מות

אחרי מות שני בני אהרן הרב יהודה עמיטל שליט"א הלקח המרכזי של פרשתינו הוא שאדם צריך להקפיד על הפרטים הקטנים גם כאשר הוא עוסק בדברים נשגבים ונעלים.

פרשיות אחרי-קדושים

וחי בהם הרב יהודה עמיטל שליט"א על היחס לקיום המצוות, ועל ההיבדלות מדרכי הגויים.

פרשת קדושים

הסכנה הטמונה בשנאה ובענישה הרב יהודה עמיטל שליט"א שתי מצוות מחנכות אותנו לנסות להבין את החברות השונות מאיתנו, ובראשן - את החברה החילונית: איסור השנאה וחובת ההתראה לפני הענישה.
לא תשנא את אחיך בלבבך הרב יהודה עמיטל שליט"א על היחס לקירוב החברה החילונית לדרך התורה.
שרוב גופי תורה תלויים בה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א הגיוון הגדול במצוות שבפרשתינו מעיד שיש לקבל וללמוד את התורה כמכלול אחד.
ושמרתם את כל חוקותי ואת כל משפטי הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א את התורה יש לקיים כיחידה אחת כוללת. אין האדם יכול "לבחור" לו מצוות מתוך המכלול.
קדושים תהיו כי קדוש אני הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א על משמעותה של חובת ההידמות לקב"ה, ועל ביטויה במצוַת נטיעת עצי המאכל.
שכל ומוסר הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א נקודה זהה למצוות רבות - בין אדם לחבירו ובין אדם למקום - וביניהם איסורי עבודה זרה והנקימה והנטירה, היא הפנייה לשכלו של האדם.
מצוַת ההידבקות בקב"ה וההליכה בדרכיו הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מהי משמעות ההליכה בדרכי ה'? כיצד מצווה זו באה לידי ביטוי? להליכה בדרכי ה' ביטויים רבים, וביניהם אף נטיעת עצים ויישובו של העולם.

פרשת אמור

אמור ואמרת הרב יהודה עמיטל שליט"א קודם שהאדם מוכן לשמוע, עליו לפתוח את לבו.
האנושיות שבמצוות הרב יהודה עמיטל שליט"א הציווי על הכוהנים להיטמא לקרוביהם מלמד כיצד צריך האדם להתייחס למאורעות השונים שקורים לו. במקביל לקיום המצוות, נדרש האדם גם להתנהג באנושיות.
ובקצרכם את קציר ארצכם הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א החזרה על מצוות לקט, שכחה ופאה מלמדת אותנו לקבוע את סדרי העדיפויות רק על פי ההלכה, כדי שלא להגיע לכל מיני קלקולים.
התורה כמכלול הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א ראיית התורה כמכלול, הכוללת הן את המצוות שבין האדם למקום, והן את המצוות שבין האדם לחברו.
תמיד בכהונתו הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מדוע נכתבו דיני טומאת הכוהנים בפרשתינו, ולא ביחס עם שאר דיני הכוהנים? מסתבר, שהתורה רצתה לקשור את מעמד הכוהנים לבני ישראל, ובמקביל - גם לדורות, בני התורה צריכים להתקשר לכל עם ישראל.

פרשת בהר

הלכה ורוחניות הרב יהודה עמיטל שליט"א על השילוב העדין בין התורה ליראה, בין ההלכה לתורת הסוד.
כלל ופרט הרב יהודה עמיטל שליט"א אי אפשר להפריד בין הכללים שבתורה לבין פרטיה.
מה עניין שמיטה אצל הר סיני הרב יהודה עמיטל שליט"א מצוַת השמיטה היא מודל, המלמד על ההקפדה על עשיית הפרטים ועל הבנת הרעיונות הכלליים.
כי עבדי הם הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מחד - אין אנו עבדים לאף אדם. מאידך - אל לנו לשכוח שאנו עבדיו של הקב"ה.
כי עבדי הם הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א משמעות הביטוי "עבדי הם" בהיבט הממעט, קרי - ולא לעם אחר, ובהיבט המרבה, כלומר - מול החופש של תרבות המערב.
מצוַת הצדקה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א חשיבותה של מצוַת הצדקה אינה רק בעזרה לעניים, אלא גם במניעה מהאדם (או מהציבור) להיכנס למעגל העוני.
מצות הצדקה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מה עדיף - נתינת כסף לעני או מניעת עניותו?

פרשיות בהר-בחוקותי

אם בחקתי תלכו - שתהיו עמלים בתורה הרב יהודה עמיטל שליט"א לעבודת ה' אופי כפול: לעיתים אנו פועלים מתוך הסתכלות על כלל ישראל, ולעיתים - לומדים תורה בעיקר מתוך הסתכלות פנימה אל עצמנו.

פרשת בחוקותי

תיקון האדם והטבע הרב יהודה עמיטל שליט"א כבר עידן ועידנים נלחם האדם עם הטבע ומנסה להכניעו. ליהדות יש פתרון: תיקון האדם, שיוביל בתורו גם לתיקון הטבע.
לסיכום ספר ויקרא הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א בספר ויקרא מופיעות מצוות ללא קשר לממד הזמן. דווקא פירוט כזה של מצוות מבטא את מהותו של הספר: התקשרות בני ישראל עם הקב"ה.
השלום הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א על חשיבותו של ערך השלום.
והתהלכתי בתוככם והייתי לכם לא-לוהים הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א בתקומתו של עם, מתעורר החשש שמא הוא ישכח את הקב"ה. דווקא בתקופה זו עלינו להיזהר מכך.
ונתתי שלום בארץ הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מה המיוחד בברכת השלום? מה אנו צריכים להרגיש היום כלפי ערך השלום?