חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים


שיעורים ראשי הישיבה לפרשת השבוע
ספר שמות



פרשת שמות
פרשת וארא
פרשת בא
פרשת בשלח
פרשת יתרו
פרשת משפטים
פרשת תרומה
פרשיות תרומה-תצוה
פרשת תצוה
פרשת כי-תשא
פרשת ויקהל
פרשיות ויקהל-פקודי
פרשת פקודי


פרשת שמות

גאולה הרב יהודה עמיטל שליט"א הגאולה השלימה תהיה רק כאשר עם ישראל יגיע למעלת אבותיו.
כי מן המים משיתיהו הרב יהודה עמיטל שליט"א על פי שמו, משה משוי מן החומריות, וכולו נתון לרוחניות.
אל תקרב הלום הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א הציווי למשה במעשה הסנה מלמד על הזהירות הנדרשת לפני ההתקרבות לקב"ה.
משעבוד לגאולה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א ספר שמות מבהיר את חשיבות השיעבוד, היוצר אפשרות להגיע לגאולה ולייחוד שם ה' על ציבור, ולא רק על יחידים כמו בספר בראשית.
שלח נא ביד תשלח הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א לעיתים אנשים משתמשים בענווה שלא במקומה, וכך מתחמקים מתפקידם ההיסטורי.
שלושה סימנים באומה זו הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א שנות השעבוד של בני ישראל במצרים עיצבו אותם והפכו אותם לעם, באמצעות הדגשת הערכים של ערבות הדדית, סולידריות חברתית וגמילות חסדים. כיום נדמה שמידות אלו נשחקו, בעקבות הפיחות בקצבאות הנכים, הילדים, המובטלים והשכבות החלשות. עלינו לזכור שהצדקה וגמילות החסדים אפיינה מאז ומעולם את העם היהודי, בניו של אברהם אבינו.

פרשת וארא

דמותו של מנהיג הרב יהודה עמיטל שליט"א מנהיג צריך לדעת שתפקידו לתת לנתיניו, ולא לקבל מהם. רק כך יוכל לזכות ליחס נאות ולהשפיע עליהם.
ההשגחה האלוקית הרב יהודה עמיטל שליט"א הדיון בין הקב"ה למשה במעמד הסנה נסב על ההבדלים שבין ראיית האדם לבין הראייה האלוקית.
למה זה שלחתני הרב יהודה עמיטל שליט"א מטרת הדרישות החוזרות והנשנות מפרעה היא להראות שהקב"ה שולט גם על רצונותיו של האדם.
ולא שמעו אל משה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מדוע לא שמעו בני ישראל אל משה? הסיבות השונות, הן הגלויות והן הסמויות, רלוונטיות גם לימינו.
נבואה וחכמה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א כשם שפעלו הנביאים כדי לזכות בנבואתם, כך גם אנו נדרשים להציב שאיפות כדי לזכות בחכמה, וכדי לנצל את הכוחות הטמונים בנו.
"וידעתם כי אני ה'" הרב יהודה עמיטל שליט"א מטרת כל המכות ו'המשחק' בפרעה הייתה "וידעתם כי אני ה'". האדם צריך לדעת שהוא אינו קובע את מהלכי הבריאה, וכי תחום הבחירה שלו - ה'אני' שלו - מוגבל ע"י הקב"ה.
קוצר רוח ועבודה קשה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א פרשתינו נותנת את התשובה לבעיית קוצר הרוח, המתבטאת במחשבה שהגאולה היא תהליך מהיר.

פרשת בא

את אשר התעללתי במצרים הרב יהודה עמיטל שליט"א מטרת ההתעללות במצרים, ובעיקר בפרעה, היתה להוכיח לפרעה את שלטונו של ה'. המסר מהסיפור הוא שצריך לדעת שכאשר מתעוות הצד המוסרי שבאדם - מתעוות גם הצד ההגיוני שבו.
ברכוש גדול הרב יהודה עמיטל שליט"א מדוע נצטוו בני ישראל לשאול כלים ממצרים? מה ניתן ללמוד מכך על שיטות הלימוד כיום?
דבר נא באזני העם... הרב יהודה עמיטל שליט"א על הרכוש הגדול אתו יצאו ישראל ממצרים, ועל החשיבות שבלקיחת הטוב מכל תרבות.
הוצאת הניצוצות ממצרים הרב יהודה עמיטל שליט"א מה משמעות הציווי לעם ישראל לשאול כלים מהמצרים?
סדר הפרשיות בתפילין הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מחלוקות רבות קיימות אודות סדר הפרשיות שבתפילין. העיקרון העולה ממחלוקות אלו הוא שהאדם צריך לחשוב היטב מתי הוא כבר מוכן לצאת אל מחוץ לישיבה.
והיה לאות על ידכה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מדוע נאמר "ידכה" דווקא בפרשת "והיה כי יביאך"? דווקא בפרשת הכניסה לארץ, צריך העם לשעבד את לבו ולזכור "כי הוא הנותן לך כח לעשות חיל".
הוצאת הניצוצות ממצרים הרב יהודה עמיטל שליט"א מדוע ציווה ה' את בני ישראל להוציא ממצרים כלי כסף וכלי זהב? עלינו להוציא ניצוצות - גרעינים של טוב - אפילו ממצרים, אך עלינו להיזהר שלא להיגרר אחר תרבותם.
עבדי הם - ולא עבדים לעבדים הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א בפרשתנו, מינה הקב"ה את האדם לאדון על הזמן.

פרשת בשלח

המצוות שניתנו במרה הרב יהודה עמיטל שליט"א המצוות שניתנו במרה מלמדות אותנו שני עקרונות חשובים: אין אנו מקיימים את המצוות כי הן טובות והגיוניות, אך מטרת המצוות היא לבנות עולם טוב וצודק יותר.
בשלח פרעה את העם הרב יהודה עמיטל שליט"א על חשיבות ההכרה של אומות העולם בזכויות עם ישראל ובא-לוהיו.
אל יצא איש ממקומו הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א איסור היציאה בשבת אל מחוץ לתחום - משמעותו היא לצאת שהאדם צריך למצוא לו מקום יציב בחייו הרוחניים.
ושם ניסהו הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מה הייתה מטרת הניסיון במרה? מדוע לא פירטה התורה אילו מצוות ניתנו שם? מהי המשמעות של שלוש המצוות שמנו חז"ל (כיבוד אב ואם, שבת, משפטים ופרה אדומה)? האם אנו מקיימים מצוות מתוך תחושה מוסרית בלבד?
שבו איש תחתיו, אל יצא איש ממקומו הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מדוע אוסרת התורה בפרשתינו לצאת מהתחום בשבת? התשובה נעוצה בכך שהאדם צריך למצוא לו "מקום" רוחני יציב.
שם שם לו חק ומשפט ושם נסהו הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מטרת המצוות בכלל, והמצוות שניתנו במרה בפרט, היא להרגיל את עם ישראל לחירות מצד אחד, אך להזכיר לו שהוא נתון למרותו של הקב"ה מצד שני.

פרשת יתרו

המדרש על מעמד הר סיני הרב שלמה ברין מדוע כל העולם דמם ושתק בשעת מעמד הר סיני?
בין מחויבות להתחברות הרב יהודה עמיטל שליט"א המאמר עוסק בתופעת ההתחברות, בסכנותיה ובחשיבות הגדולה שבמחוייבות.
המצוות המוסריות הרב יהודה עמיטל שליט"א עבודת ה' השלמה כוללת את קיום כל ההלכות ביחד עם ההקפדה על כל הפרטים המוסריים, שכן המקור של שתי החובות האלו הוא אחד.
סיפור יתרו ומעמד הר סיני הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מדוע מופיע סיפור הפגישה עם יתרו דווקא בפרשת יתרו, לפני מתן תורה? מיקומו התמוה של הסיפור עשוי ללמדנו שהתורה לא ניתנה רק לכלל עם ישראל, אלא גם לכל פרט ופרט.
כי יבא אלי העם לדרוש א-לוהים הרב יהודה עמיטל שליט"א העקרונות שמשה הציג בדיונו עם יתרו הם חשיבות המשפטים שבין האדם לחבירו, ולימוד הזכות על אנשים שונים, המקשים את קרבת אלוקים בצורות שונות.
"אנכי ה' א-לוהיך..." הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מדוע אין מצווה להאמין בקב"ה?
סיפור יתרו, ומעמד הר סיני הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מדוע מופיע סיפור יתרו סמוך לפרשת מתן תורה? נראה שסיפור זה בא ללמד על הפן הפרטי של נתינת התורה.
תהליך הגרות של עם ישראל הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א חשיבות החוויה של מעמד הר סיני בקשר לגרותם של ישראל. ומתוך כך - חשיבות החוויה של לימוד תורה בישיבה.

פרשת משפטים

משפטי ה' אמת, צדקו יחדיו הרב יהודה עמיטל שליט"א כל משפטי התורה שניתנו בסיני מהווים מערכת שלמה, המקיפה את כל העניינים הקיימים בעולמו של האדם.
אשר תשים לפניהם הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א הפירושים השונים לפסוק הראשון של פרשתינו מלמדים שכל אחד יכול להגיע לדרגה גבוהה בהבנת משפטי הקב"ה.
הפשרה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א יתרונותיה וחסרונותיה של הפשרה, הן בתחום המשפטי והן בתחום החברתי.
לימוד ומעשה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א חשיבות הלימוד והמעשה כשני עקרונות השלובים זה בזה.
"משפטי ה' אמת צדקו יחדיו" הרב יהודה עמיטל שליט"א קיימים כמה הבדלים בין חוקי התורה לבין המשפט המודרני: התורה אין בה סתירות, היא שלמה ומושלמת, היא עוסקת בכל תחומי חייו של האדם, והיא משלבת את כל הערכים.
שלושה סימנים יש באומה זו הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א על ייחודו של עם ישראל ועל חשיבות מצוַת הצדקה על רקע שביתת הנכים.

פרשת תרומה

התרומות השונות הרב יהודה עמיטל שליט"א שלוש תרומות תרמו בני ישראל, והחשובות שבהן הן תרומות החובה, בשל מימד המחוייבות הקיים בהן.
ויקחו לי תרומה הרב יהודה עמיטל שליט"א על היחס הראוי בין החוויה הדתית והרגש הדתי לבין יראת השמיים וקיום המצוות.
תרומת החובה הרב יהודה עמיטל שליט"א התרומה הבסיסית למשכן הייתה דווקא תרומה מתוך חובה, ללמדך את החשיבות הגדולה של הרגשת המחוייבות.
ויקחו לי תרומה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א חשיבות התרומה היא בעצם הנתינה. כך גם בתלמוד תורה, שאינו מתקיים בלי נתינה מצד הלומד.
לחם פנים לפני תמיד הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א בחינת לימוד התורה של אדם מישראל נעשית על פי יכולותיו, ולא ביחס לאחרים.
ועשו ארון הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מעלת כתר התורה על פני כתר הכהונה והמלכות.

פרשת תצוה

משה רבנו הרב יהודה עמיטל שליט"א מדוע לא מופיע שמו של משה בכל פרשתינו?
ואתה תצוה הרב יהודה עמיטל שליט"א משה מצווה על אהרן - ללמדך שעבודת ה' בשכל חשובה מעבודתו ית' ברגש.
האסתטיקה ביהדות הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א על היחס החיובי לאסתטיקה ביהדות, ועל הסכנות הכרוכות בה.
לקדשו לכהנו לי הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א עבודת הכוהנים במשכן מלמדת אותנו על השניות שאנו צריכים להרגיש בקיום המצוות: מחד - הן צורך הדיוט, ומאידך - צורך גבוה.
קרבן התמיד הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מהי חשיבותו הגדולה של קרבן התמיד? מדוע מופיע הציווי על קרבן זה פעמיים?

פרשת כי-תשא

לסדר פרשיות המשכן וחטא העגל הרב יצחק לוי המחלוקת הפרשנית בשאלה מתי נצטווה משה על המשכן טומנת בחובה תפיסה עקרונית בנוגע ליחס שבין הקב"ה לבין עם ישראל.
וראית את אחרי ופני לא יראו הרב יעקב מדן על ההבדלים המהותיים בין יחסו של הקב"ה לעם ישראל ולטבע לפני חטא העגל, לבין יחסו אליהם לאחר חטא העגל. הבדלים אלו מתבטאים גם בדרגת נבואתו של משה.
מעלתו של משה רבנו הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א משה הגיע למדרגה הגבוהה ביותר רק כאשר התאמץ להגן על עם ישראל, ולא כתוצאה מהתבודדות וכד'.

פרשת ויקהל

אנשי רוח ואנשי מעשה הרב יהודה עמיטל שליט"א משה הוא איש הרוח, ואילו בצלאל הוא איש המעשה. עלינו להשקיע יותר באיש הרוח שבנו, כדי לקבוע את סדרי העדיפויות הרוחניים וכדי להפיח רוח במצוות.
ויקהל משה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א הקהלת עם ישראל נועדה לתקן את היחסים שבין עם ישראל לקב"ה, אך בעיקר את היחסים שבין העם למשה.
כל נדיב לבו יביאה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א בקיום המצוות צריך להקפיד על כל פרטי ההלכה, אבל מאידך - צריך להיזהר שלא לאבד את הצד הערכי של המצווה.

פרשיות ויקהל-פקודי

וכבוד ה' מלא את המשכן הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א השראת השכינה בצורתה המוחלטת מנציחה את העובדה שכל העולם קיים רק בגלל רצונו של ה'.
הקמת המשכן על ידי משה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א הקמת המשכן דווקא על ידי משה מלמדת אותנו שאדם צריך לעמול כל חייו על כל האישיות שלו, ולא רק על הצד הלימודי שבהם.

פרשת פקודי

אנשי רוח ואנשי מעשה הרב יהודה עמיטל שליט"א משה הוא איש רוח, ואילו בצלאל הוא איש המעשה. עלינו להשקיע יותר באיש הרוח שבנו, כדי לקבוע את סדרי העדיפויות הרוחניים וכדי להפיח רוח במצוות.
הקמת המשכן על ידי משה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א הקמת המשכן על ידי משה מלמדת אותנו שני עקרונות חשובים בעבודת ה': צריך לעסוק בכל תחומי התורה ולא 'להתמקצע' בתחום אחד, וצריך להשקיע מאמץ רב על מנת להגיע להישגים.