חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים


שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע
ספר בראשית



פרשת בראשית
פרשת נח
פרשת לך-לך
פרשת וירא
פרשת חיי שרה
פרשת תולדות
פרשת ויצא
פרשת וישלח
פרשת וישב
פרשת מקץ
פרשת ויגש
פרשת ויחי


פרשת בראשית

חטאו של קין הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א המדרש שם בפי קין והבל ויכוחים בנושאים רוחניים, אך סופו של הסיפור מלמד אותנו על המניעים האמיתיים של קין, אשר נבעו מעמדה אגוצנטרית. גם אנו צריכים להיזהר בזה, ולבחון את מניענו בעבודת ה'.
חטאו של קין הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
עלה תאנה וכותנות עור הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א משמעות כותנות העור היא כפולה: ראשית - הם מלמדים על כוחה של התשובה; ושנית - הם מעידים על שינוי מהותי בצורת החיים של האדם.
"כי לא בחרבם ירשו ארץ וזרעם לא הושיעה למו" הרב יהודה עמיטל שליט"א מדוע פתחה התורה דווקא במעשה בראשית? התשובות השונות שנותנים לשאלה זו רש"י ורמב"ן יכולות ללמד אותנו על היחס הראוי למאורעות תש"ס ('אינתיפאדת אל-אקצא'). האם הן מהוות סכנה מהותית לקיום המדינה? האם יש משמעות לתפילה גם בימינו, כאשר יש לנו מדינה וצבא חזק? כיצד עלינו לתקן את דרכינו?

פרשת נח

הוציאה ממסגר נפשי הרב יהודה עמיטל שליט"א כיצד יכול היה נח להתפלל על בני דורו? הרי הם היו רעים וחטאים?
מבשרי אחזה א-לוה הרב יהודה עמיטל שליט"א מה היה חטאם של בני דור הפלגה? האם הם לא ידעו שהקב"ה מצוי בשמיים?
נח ואברהם הרב יהודה עמיטל שליט"א ישנם מספר הבדלים בין אברהם לנח. העיקרי שבהם הוא התייחסותם לסביבה. מדוע לא ניסה נח להציל את סביבתו? מה ניתן ללמוד מכך על הדור שלנו?
צדיק בדורותיו הרב יהודה עמיטל שליט"א התפתחות הטכנולוגיה, הציביליזציה והתורה.
דמותו של נח הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מה גרם לחז"ל לסלוד מהתנהגותו של נח ולא לראות בו דמות להערצה? מה הייתה טעותו בנטיעת הכרם?
אדם לעמל יולד הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א על חשיבות העבודה כגורמת ליישובו של עולם, ועל השיקולים המנחים בבחירת מקצוע.
דור המבול ודור הפלגה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א על ההבדלים שבין דור המבול ודור הפלגה, ועל הזהירות שעלינו להיזהר מהגישות הנהנתניות ומהגישות המגדילות את כוחו של האדם יתר על המידה.
מה בין נח למשה? הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מה גרם להבדל שבין נח למשה? האם הפער ביכולת, או שמא הפער ברצון?
איש האדמה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מהי משמעות כינויו של קין בשם "איש האדמה"? אדם צריך להיזהר שעיסוקו לא יהפוך לזהותו, אלא שיהיה "איש צדיק" העוסק בדברים חשובים.

פרשת לך-לך

בחירת אברהם הרב יהודה עמיטל שליט"א פרשתינו מלמדת אותנו שלושה יסודות חשובים בעניין בחירת עם ישראל: הבחירה איננה תלויה במעשי עם ישראל; ארץ ישראל היא חלק בלתי נפרד מהבחירה; ויד ה' מכוונת את עם ישראל גם בלי ידיעתו.
פדיון שבויים הרב יהודה עמיטל שליט"א על חשיבותה של מצוַת פדיון השבויים, ועל הביקורות שהתעוררו על מעשהו של אברהם.
מצוַת המילה הרב יהודה עמיטל שליט"א מטרת האדם היא לקדש את הטבע, ולא לקבל כל דבר טבעי כדבר חיובי.
אברהם העברי הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מהיכן צמח אברהם? כיצד הופיע לפתע על בימת ההיסטוריה? כיצד התמודד מול הסביבה שבה גדל?
איש הרוח ואיש המעשה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א פרשת לך לך מגלה בפנינו שתי בחינות בדמותו של אברהם: איש המעשה מחד, ואיש הרוח מאידך.
קיומה של ההבטחה האלוקית הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א האם חטא יכול להשפיע על הבטחה של הקב"ה? מה ניתן ללמוד מכך על השפעת מעשינו על התוכנית האלוקית?

פרשת וירא

אברהם אברהם הרב יהודה עמיטל שליט"א המלאך קורא לאברהם ומצווה עליו: חזור לאישיותך! אל תבטל את עצמיותך מפני המשימה שהוטלה עליך!
המסר של העקידה לפי שיטת הרמב"ם הרב יהודה עמיטל שליט"א שלושה מסרים יש לפרשת העקידה: אמיתות הנבואה, עד היכן יכולה להגיע אהבת ה' ויראתו, וחשיבותה של האמונה התמימה והמופשטת.
מסריה של פרשת העקידה הרב יהודה עמיטל שליט"א לפרשת העקידה יש כמה מסרים. המרכזי שבהם הוא שלא צריך אמצעי מוחשי-אלילי כדי להצליח להתקשר לריבונו של עולם.
שמיים וארץ שחוברו להם יחדיו הרב יהודה עמיטל שליט"א בראשית הפרשה אנו מתוודעים לאחד מהאמונות הייחודיות ליהדות: השמיים והארץ אינם נפרדים, ולעיתים הם מתערבים זה בזה.
בין יצחק לישמעאל הרב יהודה עמיטל שליט"א לדעת הרמב"ם, מטרתו של ניסיון העקידה הייתה לפרסם בקרב האומות שאמונת ה' היא אמונה אמיתית, ואברהם מוכן להקריב את בנו למענה כשם שהגויים עובדי האלילים היו מוכנים להקריב את בניהם למען אלוהיהם. גם כיום, רק הדת היהודית נותרה מזוקקת לחלוטין מגילויי גשמיות שונים. הנצרות קיבלה את אמונת השילוש, והמוסלמים מעודדים רצח בני אדם בשם התאווה לגן העדן הגשמי. הבנה זו מדגישה את ההבדל שבין מקדשי השם בכל הדורות לבין השאהידים המוסלמים של ימינו.
תתן אמת ליעקב חסד לאברהם הרב ברוך גיגי גם רצון לעשות חסד צריך להגיע ממקור תורני, כדי שלא יסטה ויהפוך לחוסר-חסד מוחלט.
הסתכלות כללית והסתכלות פרטנית הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א בחינה מוסרית של מעשים נעשית הן בצורה כללית על המעשה כולו, והן בצורה פרטנית על כל פרט ופרט מהמעשה.

פרשת חיי-שרה

ויהיו חיי שרה מאה שנה הרב יהודה עמיטל שליט"א כדי להיות רצוי לפני ה', לא צריך בהכרח לעשות מהפכות, אלא מספיק להיות אדם השלם באמונתו ובמעשיו.
דמותה של רבקה הרב יהודה עמיטל שליט"א דמותה של רבקה לאור מעשיה, ולאור חזרת הניסים שהתרחשו באוהלה של שרה.
בחירת רבקה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א על הדגשים בבניית הבית היהודי, על רקע בחירת רבקה על ידי אליעזר.
גר ותושב אנכי עמכם הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א שתי תחושות מלוות את היהודי באופן תמידי: מחד - הוא "גר" בארץ, כביכול אינו שייך אליה, אך מאידך - הוא גם "תושב" בה.
יפה שיחתן של עבדי אבות הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א לעיתים, יכולה התבוננות אחת בחייה של אישיות נערצת לעמוד במקומן של אלף תוכחות מוסר.
תפילת המנחה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א חשיבותה של תפילת המנחה נובעת מהיותה באמצע היום, ולכן דווקא היא מבטאת את השילוב בין החיים הרוחניים לבין חיי היומיום. שילוב זה מתבטא בחייו של יצחק, וממנו נלמד כיצד עלינו לנהוג בימינו.

פרשת תולדות

אברהם הוליד את יצחק הרב יהודה עמיטל שליט"א מדרש ידוע מסביר שהתורה כתבה "אברהם הוליד את יצחק" כדי להוציא מאלו שחשבו שמאבימלך נתעברה שרה. מה כוונת המדרש?
ויאהב יצחק את עשו הרב יהודה עמיטל שליט"א יצחק אהב את תכונת הנועזות של עשיו. ואכן, עשיו אמנם לא נמנה על עם ישראל, אך זרעו - בדמותו של התנא רבי מאיר - מכניס את תכונת העזות לעם הנבחר.
ויתן לך אלוקים הרב יהודה עמיטל שליט"א מה המשמעות של ו' החיבור בתחילת ברכתו של יצחק?
ראה ריח בני הרב יהודה עמיטל שליט"א יצחק הריח את ריח הבגדים. מדוע, אם כן, נאמר "ריח בני"? התשובה מבוססת על ההבדל שבין עשייה חיצונית של מצוות לבין עשייה פנימית שלהן.
רבקה ויעקב ומידת האמת הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א על מעשיהם של רבקה ויעקב, ועל הזהירות בביקורת על אבות האומה.

פרשת ויצא

המלכות בעם ישראל הרב יהודה עמיטל שליט"א על חשיבותה של המלוכה בעם ישראל, ועל הסכנות הרבות הטמונות בה.
ויצא יעקב הרב יהודה עמיטל שליט"א מה היו חששותיו של יעקב ביוצאו לחרן? כיצד הם באים לידי ביטוי בחלום ובדברי ה' אליו?
וישא את קולו ויבך הרב יהודה עמיטל שליט"א על הבעת רגשות כחלק אינטגרלי מחיינו, ועל הפסול הגדול שבגאווה.
ויאהב יעקב את רחל הרב יהודה עמיטל שליט"א על חשיבות הרגשות בחייו של היהודי.
בית א-לוהים ו"שער השמים" הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מהו ההבדל בין "בית" לבין "שער"? הבית והשער - שניהם מבטאים את רעיון הצמצום מחד, ואת 'מלוא כל הארץ כבודו' מאידך.
ויצא יעקב מבאר שבע הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א בתודעתו של יעקב היה שילוב ייחודי בין הצרכים היומיומיים לבין העקרונות הרוחניים הנשגבים.

פרשת וישלח

מעשה אבות סימן לבנים הרב יהודה עמיטל שליט"א על המשמעות של "מעשה אבות סימן לבנים", ועל ההימנעות ממלחמה שמא יגרום החטא.
משמעות דברי יעקב לעשו הרב יהודה עמיטל שליט"א דברי יעקב לעשיו אינם מסתכמים בדין וחשבון ממוני, אלא טומנים בחובם ראייה היסטורית של יעקב, הבא בכוחה של ראייה זו נגד עשיו.
בין תורת אבות לתורת משה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מהו היחס בין המצוות שניתנו בשל אירועים היסטוריים לבין המצוות שניתנו בסיני?
דמותו של יעקב - בשבח ההבלגה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א פעמים רבות, יעקב מבליג על אירועים שונים כדי לשמור על אחדות המשפחה.
קטנתי מכל החסדים הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א שני מסרים חשובים יכולים אנו לשאוב מדברי יעקב בפרשתינו: הכרת הטוב על כל מה שקורה לנו, והמחויבות שהכרת הטוב הזו יוצרת.
יעקב וישראל הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מהי משמעות השמות יעקב וישראל? על השילוב שבין האיש התם יושב האוהלים לבין האיש הנלחם כאשר יש צורך.

פרשת וישב

למהלכה של ההשגחה הא-לוהית בפרשתנו הרב יהודה עמיטל שליט"א רק לאחר תקופה ארוכה ניתן להבין באופן מלא אירועים המתרחשים בהווה, אך גם אירועים אלו מתרחשים בהשגחה מלאה של הקב"ה ותלויים במעשינו.
בעל החלומות הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א חשיבות החלום במובן של שאיפה, הן ברמה הלאומית והן ברמה האישית.
והיה בית יעקב אש הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א כנסת ישראל נמשלה לאש. מחד - היא עלולה להיות הרסנית כלפי אומות העולם, אבל מאידך - עליה להפנות את כוחה להתעלות רוחנית.
והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א על היחס שבין עם ישראל לבין אומות העולם, על רקע הדימוי לאש והשניות הקיימת בה.

פרשת מקץ

החומריות הרב יהודה עמיטל שליט"א ה'חומר' הוא אחד הדברים הטובים שניתנו לנו, אם רק נדע להשתמש בו כראוי.

פרשת ויגש

גזירה על הכלל וגזירה על הפרט הרב יהודה עמיטל שליט"א המעבר מעמדת ההתגוננות של יהודה להתקפה נובעת מהבנתו את נושא ההשגחה.
פגישת יעקב ויוסף הרב יהודה עמיטל שליט"א על הנצחיות והרלוונטיות של התורה בכל דור, ועל שלטונו של הקב"ה המתבטא בהשגחתו.
וירא את העגלות הרב יהודה עמיטל שליט"א פרשת עגלה ערופה מלמדת אותנו על החשיבות של מתן תשומת לב לכל אדם ואדם.
האב מלמד את בנו תורה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א לכתחילה, הבן צריך ללמוד תורה מאביו דווקא. מערכת החינוך היא פתרון של בדיעבד בלבד.
להורות לפניו גושנה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א ממה חשש יעקב אבינו? מדוע שלח לפניו את יהודה? מה צריך להיות יחסו של היהודי לחייו הרוחניים כאשר הוא בגלות?

פרשת ויחי

לדון לכף זכות הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א אחת הבעיות היום היא שאנשים לא דנים לכף זכות, כשם שנהגו השבטים לאחר מות יעקב.
לדון לכף זכות הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
ישימך א-לוהים כאפרים ומנשה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מדוע זכו אפרים ומנשה למעמד מיוחד? על ההבדל שבין חיי אברהם ויצחק לבין חייו של יעקב, ועל משמעות ההבדל הזה כלפי כל ישראל.
מנשה ואפרים הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מדוע מתברכים ילדי ישראל בכל ערב שבת שיהיו כמנשה וכאפרים, ולא כאברהם, יצחק ויעקב?
איש אשר כברכתו ברך אותם הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א על חשיבות דרכו המיוחדת של כל אדם ואדם, ומצד שני - על חשיבות הבסיס המשותף, המתהווה על ידי עיסוק בתורה שבעל פה.