|
איש על מחנהו ואיש על דגלו
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
המדרש על הפסוק "איש על מחנהו" מלמד שני ערכים חשובים: התייחסות יפה לאורחים,
וחשיבות מציאת הייעוד של כל אחד ואחד.
|
באהבה ובמורא
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
היהדות דורשת נאמנות כפולה: מכפייה מחד, ומבחירה מאידך.
|
שם ומספר
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
שלוש ספירות הן: לידע מספר האנשים, לברר לכל אחד מהו תפקידו וייעודו, וספירה שבה
כל אחד ממלא את ייעודו.
|
הגורמים המאחדים את עם ישראל
|
הרב בנימין תבורי
|
מדוע עם ישראל 'מתארגן' לדגליו רק בפרשתינו ולא מייד לאחר היציאה ממצרים? נראה,
שעם ישראל היה זקוק לגורמים מאחדים לפני שהודגשו הגורמים הייחודיים. כך היה במתן
תורה, וכך גם בירושלים.
|
|
עבודת הלוויים
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
מה היה תפקידם של הלוויים?
|
תפקיד הלוויים והנשיאים
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
תפקיד הלוויים הוא לתת מענה לכל דור ודור מתוך התורה, ואילו תפקיד הנשיאים הוא
להיות בעלי החזון והצפייה לעתיד.
|
איסור שתיית יין לנזיר
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
איסור שתיית היין לנזיר נובע מעצם הגדרתו של האדם כנזיר. אופייה של שתיית היין
מלמד על היחס הראוי לעולם החומר.
|
|
בשר ורוח
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
תלונת בני ישראל בקברות התאווה נראית גשמית לחלוטין, אך עיון מדוקדק מצביע על
השורש הרוחני שלה.
|
חנוכת המזבח
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
מדוע נתאווה אהרן לקרבנות הנשיאים, וכיצד הדלקת המנורה פיצתה אותו על תאווה זו?
|
מחויבות
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
על חשיבותה של המחוייבות בעולם הישיבה, ועל היצירתיות שהיא מצמיחה.
|
מחויבות והזדהות פנימית
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
הדרך האמיתית להגיע לעבודת ה' היא מתוך מחוייבות, ולא מתוך אינדיבידואליזם אישי.
|
ראשוניות בחנוכת המזבח
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
על הכוח הגדול הטמון דווקא בראשיתם של תהליכים, ובפרט - בראשית חייו של האדם.
|
בשר ורוח בסיפור המתאווים
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
מה הייתה תלונתם של ישראל? כיצד סביבה רוחנית יכולה לספק פתרון לבעיות גשמיות?
|
|
הציצית: קידוש החול
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
מהי חשיבותה הגדולה של מצוַת הציצית? הציצית מבטאת את העובדה שאמנם האדם יכול
לשלוט בטבע, אך עליו לעשות זאת על ידי קידוש הטבע.
|
התנהגות משה בחטא המרגלים
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
מדוע משה נפל על פניו כתגובה לחטא המרגלים? פה מתגלה גדולתו של משה בתור מנהיג,
היודע להתאים את התגובה לכל מקרה ומקרה, ומוכן גם למחול על מעמדו במידת הצורך.
|
ועתה יגדל נא כח ה'
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
על חומרתו של חטא המרגלים, ועל בקשת משה מהקבה לסלוח לעם ישראל.
|
למשמעותה של מצות ציצית
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
הציצית מזכירה לנו את גבול העשייה האנושית. על האדם להטביע את חותמו בטבע מחד, אך
גם להכיר בגבולותיו ובקב"ה שמעליו מאידך.
|
משמעות הציצית
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
מהי השקפת היהדות על הלבוש? מה מטרתה של הציצית?
|
משה רבינו - מופת למנהיגות בעת משבר
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
למרות שהעם הביע פעמים רבות את חוסר אמונו בהנהגתו של משה, משה רבנו המשיך לתפקד
כמנהיג, התפלל על עם ישראל וניסה לשקם אותו.
|
|
אחדות ומחלוקת
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
המחלוקות בישראל מביאות לאחדות ולהרמוניה. קרח, במחלוקתו, רצה לשבור את ההרמוניה הזו.
|
בקהלם אל תחד כבודי
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
מה המשמעות של אי-הזכרת שמו של יעקב בייחוסם של קרח ושל זמרי? קרח וזמרי, להבדיל
מיעקב, תפסו את האמת בצורה חד גוונית, ולא היו מודעים למורכבות שבמציאות.
|
ולא יהיה כקרח וכעדתו
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
על הסכנה הגדולה במחלוקת שאינה לשם שמים.
|
|
חטא מי מריבה
|
הרב עוזיאל פרידליך
|
עונשם של משה ואהרן השפיע על מדרגת עם ישראל בכניסתם לארץ. הלקח הנלמד מחטא זה הוא
התייחסות שונה ורגועה לדברים מכעיסים ומלחיצים.
|
שירת הבאר
|
הרב יעקב מדן
|
מניין למדו חז"ל ששירת הבאר נאמרה כהודיה על נס הריגת אויבי ישראל במעבר ארנון?
|
הסתכלות שמיימית והסתכלות ארצית
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
המחלוקת בסוגיית תנורו של עכנאי נבעה מההבדל בנקודת המבט: שמיימית או ארצית.
|
חטא משה ואהרן - ההחמצה
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
משה ואהרן לא חטאו, אלא החמיצו הזדמנות לקדש שם שמיים, ולכן נענשו. המסר לימינו
הוא להיזהר, ולא לבזבז את היכולת הטמונה בנו לעבודת ה'.
|
את משכן ה' טמא
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
טומאת המשכן והמקדש היא טומאה הנוצרת מחטאים מסויימים. לטומאה זו יש השלכה חשובה
גם בימינו, לאחר חורבן המקדש.
|
ותקצר נפש העם בדרך
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
מה בדיוק היה חטאם של עם ישראל במי מריבה?
|
|
המלחמה התמידית שלנו באידיאולוגיה של פעור
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
פולחן הפעור - פירושו קידוש ה'טבעי'. מלחמתנו בתפישה זו היא תמידית, שכן אנו
מאמינים דווקא בהעלאת הטבע למצבו המושלם.
|
מה טבו אהליך יעקב
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
הייחודיות שבברכתו של בלעם היא השילוב בין הזמנים שבהם צריך להילחם לבין הזמנים
שבהם צריך להתרחק מהמלחמה.
|
|
היחס ל'טבעי'
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
על ידי מעשהו של פנחס, התורה מלמדת אותנו שלא כל דבר טבעי הוא טוב, ולכן עלינו
להעלות את הטבע ולא לקדש את הטבעי.
|
הזכייה בכתר
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
ירושת הכהונה של פנחס מלמדת אותנו כיצד צריך 'לירש' את לימוד התורה.
|
הנני נותן לו את בריתי שלום
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
מדוע ניתנה לפינחס דווקא ברית השלום?
|
|
נדרים וחומרות
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
מהו היחס לחומרות שהאדם מקבל על עצמו, מעבר למצוות ולהלכות הקבועות?
|
עבודת ה' על ידי נדרים
|
הרב יהודה עמיטל שליט"א
|
כל אדם חייב להקפיד במצוות ולעבוד את ה' במיוחד בנושאים הקרובים אליו, אולם עליו
להיזהר מנדרים ומחומרות שונות.
|
העוצמה שב'דרך' אל המטרה
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
מדוע פירטה התורה את כל מסעותיהם של בני ישראל? ללמדך את החשיבות של ה'דרך', של
ההווה - לא רק כמכין את העתיד, אלא גם חשיבות בפני עצמו.
|
וידבר משה אל ראשי המטות
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
על הזהירות בנדרים ובשבועות, ועל חשיבות ההתייעצות עם גדולי תורה בעיקר בעניינים אלו.
|
ויסעו... ויחנו...
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
התורה מלמדת אותנו לשאוף ולהתקדם, אך מאידך - לא לרוץ יותר מדי. האדם צריך לבחון
תמיד היכן הוא נמצא ולאן פניו מועדות.
|
|
בני גד ובני ראובן
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
חשיבות המגורים בארץ והנשיאה בנטל, וחומרת הפרישה מן הציבור.
|
הביקורת על בני גד ובני ראובן
|
הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א
|
שני מסרים יכולים אנו ללמוד מהביקורת שמעביר המדרש על בני גד ובני ראובן: ראשית -
מקום המגורים לא אמור להיקבע על פי הרווחה הכלכלית; ושנית - כל הצלחה שאנו
מצליחים, עלינו לזכור שהיא מאיתו ית'.
|