חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים


שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע
ספר במדבר



פרשת במדבר
פרשת נשא
פרשת בהעלותך
פרשת שלח-לך
פרשת קרח
פרשת חוקת
פרשת בלק
פרשת פינחס
פרשת מטות
פרשיות מטות-מסעי
פרשת מסעי


פרשת במדבר

איש על מחנהו ואיש על דגלו הרב יהודה עמיטל שליט"א המדרש על הפסוק "איש על מחנהו" מלמד שני ערכים חשובים: התייחסות יפה לאורחים, וחשיבות מציאת הייעוד של כל אחד ואחד.
באהבה ובמורא הרב יהודה עמיטל שליט"א היהדות דורשת נאמנות כפולה: מכפייה מחד, ומבחירה מאידך.
שם ומספר הרב יהודה עמיטל שליט"א שלוש ספירות הן: לידע מספר האנשים, לברר לכל אחד מהו תפקידו וייעודו, וספירה שבה כל אחד ממלא את ייעודו.
הגורמים המאחדים את עם ישראל הרב בנימין תבורי מדוע עם ישראל 'מתארגן' לדגליו רק בפרשתינו ולא מייד לאחר היציאה ממצרים? נראה, שעם ישראל היה זקוק לגורמים מאחדים לפני שהודגשו הגורמים הייחודיים. כך היה במתן תורה, וכך גם בירושלים.

פרשת נשא

עבודת הלוויים הרב יהודה עמיטל שליט"א מה היה תפקידם של הלוויים?
תפקיד הלוויים והנשיאים הרב יהודה עמיטל שליט"א תפקיד הלוויים הוא לתת מענה לכל דור ודור מתוך התורה, ואילו תפקיד הנשיאים הוא להיות בעלי החזון והצפייה לעתיד.
איסור שתיית יין לנזיר הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א איסור שתיית היין לנזיר נובע מעצם הגדרתו של האדם כנזיר. אופייה של שתיית היין מלמד על היחס הראוי לעולם החומר.

פרשת בהעלותך

בשר ורוח הרב יהודה עמיטל שליט"א תלונת בני ישראל בקברות התאווה נראית גשמית לחלוטין, אך עיון מדוקדק מצביע על השורש הרוחני שלה.
חנוכת המזבח הרב יהודה עמיטל שליט"א מדוע נתאווה אהרן לקרבנות הנשיאים, וכיצד הדלקת המנורה פיצתה אותו על תאווה זו?
מחויבות הרב יהודה עמיטל שליט"א על חשיבותה של המחוייבות בעולם הישיבה, ועל היצירתיות שהיא מצמיחה.
מחויבות והזדהות פנימית הרב יהודה עמיטל שליט"א הדרך האמיתית להגיע לעבודת ה' היא מתוך מחוייבות, ולא מתוך אינדיבידואליזם אישי.
ראשוניות בחנוכת המזבח הרב יהודה עמיטל שליט"א על הכוח הגדול הטמון דווקא בראשיתם של תהליכים, ובפרט - בראשית חייו של האדם.
בשר ורוח בסיפור המתאווים הרב יהודה עמיטל שליט"א מה הייתה תלונתם של ישראל? כיצד סביבה רוחנית יכולה לספק פתרון לבעיות גשמיות?

פרשת שלח-לך

הציצית: קידוש החול הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מהי חשיבותה הגדולה של מצוַת הציצית? הציצית מבטאת את העובדה שאמנם האדם יכול לשלוט בטבע, אך עליו לעשות זאת על ידי קידוש הטבע.
התנהגות משה בחטא המרגלים הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מדוע משה נפל על פניו כתגובה לחטא המרגלים? פה מתגלה גדולתו של משה בתור מנהיג, היודע להתאים את התגובה לכל מקרה ומקרה, ומוכן גם למחול על מעמדו במידת הצורך.
ועתה יגדל נא כח ה' הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א על חומרתו של חטא המרגלים, ועל בקשת משה מהקבה לסלוח לעם ישראל.
למשמעותה של מצות ציצית הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א הציצית מזכירה לנו את גבול העשייה האנושית. על האדם להטביע את חותמו בטבע מחד, אך גם להכיר בגבולותיו ובקב"ה שמעליו מאידך.
משמעות הציצית הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מהי השקפת היהדות על הלבוש? מה מטרתה של הציצית?
משה רבינו - מופת למנהיגות בעת משבר הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א למרות שהעם הביע פעמים רבות את חוסר אמונו בהנהגתו של משה, משה רבנו המשיך לתפקד כמנהיג, התפלל על עם ישראל וניסה לשקם אותו.

פרשת קרח

אחדות ומחלוקת הרב יהודה עמיטל שליט"א המחלוקות בישראל מביאות לאחדות ולהרמוניה. קרח, במחלוקתו, רצה לשבור את ההרמוניה הזו.
בקהלם אל תחד כבודי הרב יהודה עמיטל שליט"א מה המשמעות של אי-הזכרת שמו של יעקב בייחוסם של קרח ושל זמרי? קרח וזמרי, להבדיל מיעקב, תפסו את האמת בצורה חד גוונית, ולא היו מודעים למורכבות שבמציאות.
ולא יהיה כקרח וכעדתו הרב יהודה עמיטל שליט"א על הסכנה הגדולה במחלוקת שאינה לשם שמים.

פרשת חוקת

חטא מי מריבה הרב עוזיאל פרידליך עונשם של משה ואהרן השפיע על מדרגת עם ישראל בכניסתם לארץ. הלקח הנלמד מחטא זה הוא התייחסות שונה ורגועה לדברים מכעיסים ומלחיצים.
שירת הבאר הרב יעקב מדן מניין למדו חז"ל ששירת הבאר נאמרה כהודיה על נס הריגת אויבי ישראל במעבר ארנון?
הסתכלות שמיימית והסתכלות ארצית הרב יהודה עמיטל שליט"א המחלוקת בסוגיית תנורו של עכנאי נבעה מההבדל בנקודת המבט: שמיימית או ארצית.
חטא משה ואהרן - ההחמצה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א משה ואהרן לא חטאו, אלא החמיצו הזדמנות לקדש שם שמיים, ולכן נענשו. המסר לימינו הוא להיזהר, ולא לבזבז את היכולת הטמונה בנו לעבודת ה'.
את משכן ה' טמא הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א טומאת המשכן והמקדש היא טומאה הנוצרת מחטאים מסויימים. לטומאה זו יש השלכה חשובה גם בימינו, לאחר חורבן המקדש.
ותקצר נפש העם בדרך הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מה בדיוק היה חטאם של עם ישראל במי מריבה?

פרשת בלק

המלחמה התמידית שלנו באידיאולוגיה של פעור הרב יהודה עמיטל שליט"א פולחן הפעור - פירושו קידוש ה'טבעי'. מלחמתנו בתפישה זו היא תמידית, שכן אנו מאמינים דווקא בהעלאת הטבע למצבו המושלם.
מה טבו אהליך יעקב הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א הייחודיות שבברכתו של בלעם היא השילוב בין הזמנים שבהם צריך להילחם לבין הזמנים שבהם צריך להתרחק מהמלחמה.

פרשת פינחס

היחס ל'טבעי' הרב יהודה עמיטל שליט"א על ידי מעשהו של פנחס, התורה מלמדת אותנו שלא כל דבר טבעי הוא טוב, ולכן עלינו להעלות את הטבע ולא לקדש את הטבעי.
הזכייה בכתר הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א ירושת הכהונה של פנחס מלמדת אותנו כיצד צריך 'לירש' את לימוד התורה.
הנני נותן לו את בריתי שלום הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מדוע ניתנה לפינחס דווקא ברית השלום?

פרשת מטות

נדרים וחומרות הרב יהודה עמיטל שליט"א מהו היחס לחומרות שהאדם מקבל על עצמו, מעבר למצוות ולהלכות הקבועות?
עבודת ה' על ידי נדרים הרב יהודה עמיטל שליט"א כל אדם חייב להקפיד במצוות ולעבוד את ה' במיוחד בנושאים הקרובים אליו, אולם עליו להיזהר מנדרים ומחומרות שונות.
העוצמה שב'דרך' אל המטרה הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א מדוע פירטה התורה את כל מסעותיהם של בני ישראל? ללמדך את החשיבות של ה'דרך', של ההווה - לא רק כמכין את העתיד, אלא גם חשיבות בפני עצמו.
וידבר משה אל ראשי המטות הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א על הזהירות בנדרים ובשבועות, ועל חשיבות ההתייעצות עם גדולי תורה בעיקר בעניינים אלו.
ויסעו... ויחנו... הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א התורה מלמדת אותנו לשאוף ולהתקדם, אך מאידך - לא לרוץ יותר מדי. האדם צריך לבחון תמיד היכן הוא נמצא ולאן פניו מועדות.

פרשיות מטות-מסעי

בני גד ובני ראובן הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א חשיבות המגורים בארץ והנשיאה בנטל, וחומרת הפרישה מן הציבור.
הביקורת על בני גד ובני ראובן הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א שני מסרים יכולים אנו ללמוד מהביקורת שמעביר המדרש על בני גד ובני ראובן: ראשית - מקום המגורים לא אמור להיקבע על פי הרווחה הכלכלית; ושנית - כל הצלחה שאנו מצליחים, עלינו לזכור שהיא מאיתו ית'.