חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים


שיעורים בנושא השמיטה והלכותיה
הרב משה טרגין



שיעור 1 בחינת המקורות המקראיים לדיני השמיטה פנים רבות לה למצוַת השמיטה. המאמר מגלה פנים אלו תוך בחינה מדוקדקת של המקראות העוסקים בשמיטה.
שיעור 2 טעמי השמיטה המאמר עוסק בטעמים השונים שניתנו למצוַת השמיטה על ידי גדולי ישראל הראשונים.
שיעור 3 תוספת שביעית מהי תוספת שביעית? אילו מלאכות נאסרו עוד לפני תחילת השנה השביעית, ואילו נאסרו לאחר צאתה? האם תוספת שביעית היא הרחבה של שנת השמיטה, או שנאסרו בה רק מלאכות שעתידות להשפיע על הקרקע בשנת השמיטה?
שיעור 4 תוספת שביעית- המשך לדעת רבנו תם, כל המלאכות שנאסרו בתוספת השביעית לא נאסרו אלא בגלל השפעתן על הקרקע בשביעית. המאמר דן בסוגיות העוסקות בתוספת שביעית על רקע שיטה זו.
שיעור 5 תוספת שביעית כהרחבה עיון בסוגיות העוסקות בתוספת שביעית על רקע הדעה הסוברת שתוספת שביעית היא הרחבה של שנת השמיטה.
שיעור 6 היתר חרישת שדה אילן עד העצרת חכמים אסרו לחרוש כבר מפסח, אך התירו לחרוש בשדה אילן עד העצרת. מהו אופיו היתר זה? איזה שדה נחשב לשדה אילן? מדוע היתר זה חל גם על שדה המכילה שלושה עצים המניבים יבול רב?
שיעור 7 הכנת דשן בשנת השמיטה אסור לדשן את האדמה, וכן אסור להוציא את הדשן מהבית ולהניחו בשדה. מהו אופיו של איסור זה? האם ההוצאה נאסרה משום מראית עין, או משום שהיא נחשבת לתחילת הדישון?
שיעור 8 שביתת הארץ מעבר לאיסור המלאכה המוטל על האדם, האם יש ציווי על שביתת הארץ? המאמר עוסק בשאלה זו על רקע הסוגיות השונות, ועל רקע שיטת רבנו תם.
שיעור 9 נושאים נבחרים בפרק השני של מסכת שביעית המאמר עוסק בנושאים הבאים: חרישת שדות עד ראש השנה, המחלוקת בעניין גיזום עצים ודין עשיית מלאכה בפירות בזמן תוספת שביעית.
שיעור 10 סיקול שדה מאבנים בשביעית סיקול השדה בשביעית נאסר ככל עבודות האדמה, אך הוא הותר במצבים שונים. החקירה היסודית בעניין זה היא האם איסור הסיקול נובע ממראית עין, או שמא הסיקול נחשב לאחת ממלאכות השדה.
שיעור 11 סיוע לאחרים בעבודות האסורות בשמיטה בשנת השמיטה אסור למכור כלי עבודה המשמשים לעבודת קרקע לאדם שעלול לעבוד בהם, מדין "לפני עיוור לא תתן מכשול". על מי נאסר הדבר? האם איסור זה נדחה מפני דרכי שלום? מה הדין כאשר גוי עובד באדמה?
שיעור 12 אכילת פרות שביעית האם יש מצווה לאכול פירות שביעית, או שרק אסור להפסידם ולסחור בהם?
שיעור 13 קדושת שביעית כיצד ניתן להשתמש בפירות שביעית? מהו ההבדל בין פירות אלו לבין פירות תרומה ומעשר שני? האם יש עדיפות מיוחדת לאכילת הפירות?
שיעור 14 ביעור והנאה הבאים כאחד מהו הגדר של ביעור והנאה הבאים כאחד? המאמר עוסק בשאלה זו על רקע מחלוקת הראשונים - האם איסור המלאכה בפירות נובע מקדושתם, או שאפשרות השימוש בפירות מחילה עליהם את איסורי קדושת השביעית.
שיעור 16 סיכת שמן של שביעית איזה סוג של סיכה נאסר בשמן שביעית, ואיזה הותר? מה הקשר בין איסור זה לבין איסור סיכה ביום הכיפורים? המאמר עוסק בשאלות אלו, ובהקבלה בין מעמד פירות השביעית לבין הקדש.
שיעור 17 מאכל בהמה מהו מעמדם של פירות שנועדו למאכל בהמה? ייתכן שנאסר לשנות את פירות השביעית, פרט לשינויים המכינים אותם לאכילה.
שיעור 18 ייצוא פרות שמיטה מדוע אסור להוציא פירות שביעית לחוץ לארץ? האם איסור זה נובע מהחשש שמא לא יבערו אותם, משום החשש שמא יעשו בהם שימוש לא ראוי, או מעצם קדושתם?
שיעור 19 האכלת גויים בפרות שביעית מדוע אסור לתת לגויים לאכול פירות שביעית? האם אנו חוששים שהגויים ינהגו בהם בצורה לא ראויה, או שמא האיסור נובע ישירות מקדושת הפירות?
שיעור 20 איסור סחורה בפרות שביעית איסור הסחורה בפירות שביעית - האם הוא איסור עצמאי, או שהוא נובע ממצוַת האכילה של הפירות?
שיעור 21 הגדרת איסור סחורה האם עצם הסחורה בפירות שביעית נאסרה, או שנאסר להפיק מהם רווח כספי?
שיעור 22 שמיטת כספים מצוַת שמיטת הכספים מורכבת מעשה ומלאו. מהי הגדרת העשה? האם שמיטת הכספים נוהגת בימינו, או רק בזמן שהיובל נוהג?
שיעור 23 פרוזבול כיצד היה יכול הלל הזקן לבטל באמצעות תקנת הפרוזבול את שמיטת הכספים? כיצד פועל הפרוזבול? האם הוא מעניק למלווה קניין חלקי בקרקע, בחינת התחלת גביית החוב, או שמא הוא מעביר את החוב לבית הדין?