חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים


שיעורים ב"ליקוטי הלכות" ובהגות ר' נחמן מברסלב
הרב דן האוזר



שיעור 1 התעוררות: משמעותה של השכמת הבוקר - ח"א ההתעוררות משנת הלילה אינה סתם מעשה יומיומי, אלא יש בה עומק רב. אדם הישן - שקוע בתוך עצמו, וההתעוררות היא היחשפות אל מה שמעבר לאדם. כך, האדם (בהתעוררותו) מאפשר את הופעתו של האחר. מהו היחס בין ה'אני', ה'אחר', ה'אין', וה'אחד'? מה היחס בין שיטתו של ר' נחמן לבין דבריו המפורסמים של הפילוסוף לוינס אודות ה'אחר'?
שיעור 2 התעוררות: משמעותה של השכמת הבוקר - ח"ב ר' נחמן קובע שהזריזות היא בחינת אמונה. מהי משמעותה של אותה זריזות? המאמר עוסק בשאלה זו על רקע עיון בהבדל שבין מידת הדין למידת החסד, ותוך דיון ביכולת ובצורך של האדם להיפגש עם מה שמעבר לו.
שיעור 3 הלכות נטילת ידיים- הלכה א' חובת נטילת הידיים היא בעלת משמעות עמוקה ביותר. מהו תפקידן של הידיים? בתורתו של ר' נחמן, הן מחברות בין החיצוני לבין הפנימי, בין ה'סוף', ה'אין' וה'אין-סוף'. מה תפקידם של המים? מה הקשר בינם לבין השמיים?
שיעור 4 הלכות ציצית- הלכה ב' כהקדמה לדיון בהלכות ציצית ובהיתר להיכנס בציצית לבית הכסא, דן המאמר בהבדל המהותי שבין 'כבוד מלכים', הנראה במבט ראשון כדבר חשוב אך בעצם הא ריק מתוכן, לבין כבוד א-לוקים, המוסתר והצנוע. ההבדל בין שניהם בא לידי ביטוי בשאלה 'איה מקום כבודו', שיכולה להציל את מי שנפל בספקות קשים.
שיעור 5 הלכות ציצית- הלכה ב' (המשך) כהמשך למאמר הקודם, ממשיך המאמר לדון בנושא כבוד א-לוקים, על רקע משמעותה הפנימית של העקידה ושל גיבוריה: אברהם ויצחק. המאמר דן בהבדל בין הסברו של קירקגור לעקידה, המייצג את התפיסה הנוצרית, לבין תפיסתו של ר' נחמן.
שיעור 6 חנוכה ופרשת מקץ מתברר, כי קיים קשר פנימי בין יוסף ובהתנהגותו בבית פוטיפר ובארמון פרעה לבין מלחמות החשמונאים ביוונים. על קשר זה ניתן לעמוד מתוך עיון במהותה של הפילוסופיה היוונית, ומולה - בהתנהגותם של החשמונאים ושל יוסף, השומרים על פנימיותם האמיתית המסומלת בהדלקת הנרות.
שיעור 7 אם אין כיסוי - אין "כיסוי" מהו הקשר בין חייו של האדם המודרני לבין המציאות של אדם הראשון בגן עדן? מהי המשמעות של הכיסוי מול חוסר הכיסוי? המאמר עוסק בקשר שבין ה"אני" וה"אחר", ה"דעת" וה"חסד", על רקע משמעות החטא הקדמון ותוצאותיו, ותוך עיון מעמיק בתופעת השקיעה לתוך התאוות.
שיעור 8 קשר של תפילין ר' נתן, בהסברו על קשר של תפילין, עורך הקבלה בין הקשר שבין יעקב לרחל לבין הקשר שבין האדם לקב"ה. עמידה של האדם מול ה' היא עמידה מול הראשית כולה, וממילא היא דורשת 'היפוך הלב', המתבטא בנאמנות ובעקשנות להחזיק בנאמנות. עמידתו של האדם מול האחר באה לידי ביטוי בנפתולי התפילין והתפילה. השיעור עוסק בנקודות אלו על רקע ניתוח הקשר שבין יעקב לרחל וללאה, המבטא את המתח שבין ה"עלמא דאיתגליא" לבין ה"עלמא דאיתכסיא".
שיעור 9 בינת השכווי ההבחנה המוזכרת בברכת השחר הראשונה, בין היום לבין הלילה, אינה אלא ההבחנה בין האמת לבין השקר. חוסר הוודאות אינו אלא חוסר היכולת להבדיל בין שניהם. האיבר שבו משתמש החסיד כדי להבדיל בין האמת לבין שקר הוא הלב, ולא המוח. המאמר עוסק בשאלת חוסר הוודאות, ביחס בין האובייקטיבי לסובייקטיבי, ובמשמעות ספירת ה'כתר'. כל זאת - על רקע עיון במעשה בבן מלך ובן שפחה שנתחלפו.
שיעור 10 הדרך מפורים לפסח ובחזרה האם יש קשר בין חג הפורים לבין חג הפסח? האם ניתן להשוות בין אדר וניסן לבין אלול ותשרי? מה הקשר בין פורים לבין מושג החירות? המאמר עוסק בשאלות אלו על רקע המשמעות האמיתית של החירות, גורמיה והסכנות השוחרות לפתחה. הדיון נעשה תוך עיון בדרכו של אברהם ובתיקונו של קרח, מגלות במצרים ועד המלחמה עם עמלק.
שיעור 11 "כשתסעו וישאלו אתכם מה פעלתם, תאמרו - 'רוח' " / בין קפקא, ר' נחמן ופסח הצדיק הוא המשלים והממשיך את רוח החיים של כל אחד ואחד, והוא הנותן פיתרון לחיסרון שבעולם. פילוסופים כמו קפקא וז'אק דרידה התייחסו אף הם לחיסרון, אך הפכו אותו לעצם העניין. הבדל זה בא לידי ביטוי בהבדל התהומי שבין יחס הפילוסופים למילה הכתובה ולחיי האדם לבין יחסו של ר' נחמן לאותם גורמים. הדיון בנושאים אלו נעשה על רקע פועלן של דמויות שונות: יעקב ועשיו, יונה, נח וחם, ועל רקע השקפתו של ר' נחמן אודות ההבדל שבין חמץ למצה.
שיעור 12 געגועי הזמן - ח"א על רקע המעשה משבעה בטלנים, דן המאמר בהבדל שבין גישת בעל ה"תניא" לבין גישת ר' נחמן בנושא הקונפליקט המצוי בעומק הבריאה. ר' נחמן מחבר בין מושג הזמן לבין מושג הגעגוע, ואינו מוותר על הלב, על החיים עצמם. בסוף המאמר מובאת השקפתו של רוזנצוויג הקשורה לענייננו.
שיעור 13 געגועי הזמן - ח"ב מאמר זה מהווה המשך למאמר הקודם, ומקשר אותו לדיון על מצוַת ספירת העומר. המהות טמונה בהווה, ב'היום'. בכל רגע ורגע יש פוטנציאל עצום אשר האדם נדרש לממשו. המאמר עוסק אף בקשר של השבת לנושא זה.
שיעור 14 על אמונת חכמים, מסורת וזהות בעידן פוסט-מודרני - עיון משווה עם ר' נחמן מהי המשמעות של אמונת חכמים? מהו היחס בין לימוד תורה עיוני, המנותק מזרימת החיים והחיצוני לאדם, לבין לימוד תורה המגיע מתוך החיים והקשור קשר אמיץ לאדם הלומד? איזה סוג של לימוד מועדף על ר' נחמן? האם ה'מחלה' הפוסט-מודרנית הגיעה גם לבית המדרש? מהי הטענה של הפוסט-מודרניות? מהו הפתרון שמציעה מלכות בית דוד על פי הבנתו של ר' נחמן? המאמר עוסק בשאלות אלו ובהגדרה החדשה של הזהות על פי ר' נחמן, מול האין-זהות המודרנית והרב-זהות הפוסט-מודרנית.
שיעור 15 "ופתח התיבה בצידה תשים" - ח"א ר' נתן, בהתייחסו לאנשי סדום שסבבו על ביתו של לוט, כותב שמצבנו זהה למצבם של אותם אנשים. המניעות שלנו הם ההכאה בסנוורים. מהו נקודת האמת באותם אנשים? כדי לענות על שאלה זו, דן המאמר בהסבריו של ר' נחמן ליחסים שבין שלושת האבות ולתפקידו של כל אחד מהם, ביחס שבין 'פנים' ל'חוץ', במידת האמת ועוד.
שיעור 16 "ופתח התיבה בצידה תשים" - ח"ב כהמשך למאמר הקודם, דן המאמר בהבדלים העקרוניים שבין אברהם ללוט בנוגע למידת החסד וליחס שבין ה"אני" ל"אחר", ובהסבר מדוע ר' נחמן לוקח את הפתרון מנח ו"נותן" אותו גם ללוט.