חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים


שיעורים במסכת פסחים



דף

כותרת

מחבר

תקציר

ב ע"א בדיקת חמץ, חיובה ותוצאותיה הרב ראובן טרגין מה המקור לחיוב בדיקת החמץ? האם חיוב זה הוא דאורייתא או דרבנן? האם חייבים לבדוק במקום שודאי אין שם חמץ? מדוע בכלל תיקנו חכמים לבדוק חמץ, למרות שמדאורייתא די בביטול חמץ?
ב ע"ב איסור עשיית מלאכה בערב פסח הרב יאיר קאהן מה המקור לאיסור עשיית מלאכה בערב פסח לאחר חצות? מהו אופי האיסור? האם איסור זה קיים גם בימינו? מה הדין לפני חצות היום?
ד ע"א נאמנות אישה הרב משה אברמן באילו מקרים אישה נאמנת בדבריה? האם הקו המפריד הוא בין דינים דאורייתא לבין דינים דרבנן? אם לא, מהו אותו גבול המפריד בין הדברים שעליהם היא נאמנת לבין אלו שלא?
ד ע"ב חמץ בערב פסח הרב בנימין תבורי האם יש איסור תורה על אכילת חמץ ועל השהייתו בבית בערב פסח? האם ייתכן שאיסורי "בל יראה ובל ימצא" חלים כבר בערב פסח?
ד ע"ב אופיו וזמן חלותו של חיוב תשביתו הרב מרדכי פרידמן האם מצוַת "תשביתו" היא ציווי על מעשה אקטיבי, או רק חובה לדאוג לכך שלא יהיה חמץ? לשאלה זו נפקא-מינות רבות. לאיזה תאריך התכוונה התורה באומרה "אך ביום הראשון תשביתו שאור מבתיכם"?
ה ע"ב "בל ייראה ובל יימצא" - ניתוח הפסוקים הרב מאיר שפיגלמן האם איסורי "בל יֵראה" ו"בל יִמצא" הם איסור אחד או שני איסורים? מהו ההבדל ביניהם? השיעור מעיין בציוויים אלו על רקע הפרשות השונות שבהם הם נאמרו.
ו ע"א חמץ של הקדש הרב אהרן ליכטנשטיין האם מותר לקבל כפיקדון בימי הפסח חמץ של הקדש? דיון זה עשוי ללמדנו על מעמדו של ההקדש. האם יש הבדל מהותי, לעניין איסור חמץ, בין חמץ של נכרי לבין חמץ של הקדש?
ו ע"א קבלת אחריות הרב עזרא ביק הגמרא קובעת שאדם עובר על איסורי "בל ייראה" ו"בל יימצא" על חמץ של נכרי שנמצא אצלו, אם הוא קיבל עליו אחריות. מהו יסוד האיסור - הקשר הפסיכולוגי לחמץ, או בעלות חלקית עליו? מה הדין כאשר האדם "ייחד לו בית"?
ו ע"א בדיקת חמץ לפני י"ד בניסן הרב יאיר קאהן והרב שלמה ברין הגמרא כותבת שאדם שיוצא מביתו בתוך שלושים יום לפני הפסח - חייב לבדוק את החמץ. האם זוהי חובה עצמאית, או נגזרת של חובת בדיקת חמץ בי"ד בניסן? מתי מתחילה חובת הבדיקה? האם י"ד בניסן נקבע כתאריך הבדיקה בשל סיבה מהותית, או רק בשל סיבות מעשיות?
ו ע"ב ביטול חמץ הרב משה טרגין מדברי הגמרא משמע שביטול חמץ מועיל כדי שלא לעבור על "בל ייראה" ועל "בל יימצא". כיצד הביטול מועיל - האם הביטול זהה להפקרה, אולי הוא משנה את היחס שבין האדם לבין החמץ או שמא הוא משנה את מהותו האובייקטיבית של החמץ?
ז ע"א נוסח ברכות הרב בנימין תבורי מתי נוסח הברכה הוא "על", ומתי משתמשים בנוסח "ל-"?
ז ע"ב ברכת המצוות עובר לעשייתן הרב אליקים קרומביין האם יש לברך את ברכת המצוות לפני עשייתן, או תוך כדי עשייתן? מהו היחס שבין ברכת המצווה למצווה עצמה? האם הברכה היא הקדמה למצווה, מעין מתיר למצווה, או שהיא מהווה הרחבה של המצווה עצמה? האם ניתן לברך גם אחרי קיום המצווה?
ח ע"א מקומות הפטורים מבדיקה הרב יאיר קאהן מהו הקריטריון לפטור מקום מסויים מבדיקת חמץ - קריטריון מעשי(מקום שלא נכנס אליו חמץ) או קריטריון מהותי? מהי רמת הבדיקה הנדרשת?
ט ע"א אין ספק מוציא מידי ודאי הרב משה ליכטנשטיין הגמרא דנה האם צריך לחשוש שמא הכניסה חולדה חמץ לתוך הבית לאחר בדיקתו, וקובעת כי "אין ספק מוציא מידי ודאי". מדוע אין זה ספק דרבנן רגיל? מה המשמעות של "אין ספק מוציא מידי ודאי"? האם דיני הספיקות בחמץ זהים לשאר דיני הספק?
ט ע"ב דין קבוע ד"ר משה קופל מקובל לחשוב שהדינים של "קבוע" ו"פריש" הם דינים ללא הסבר. מאמר זה מנסה לתת הסברים הגיוניים לדינים אלו, באמצעות ניתוח הסוגיות השונות העוסקות בהם.
ט ע"ב ספק בבדיקת חמץ הרב עזרא ביק השיעור עוסק במקרים השונים שהובאו בגמרא, שבהם קיים ספק האם צריך לבדוק את החמץ.
יא ע"א קשר עניבה הרב ברוך גיגי רבי יהודה וחכמים נחלקו בשאלה האם מותר לקשור קשר עניבה בשבת. מה פשר המחלוקת? מהי הגדרת מלאכת קושר?
יא ע"ב איסור חמץ בערב פסח הרב יאיר קאהן מתי מתחיל איסור החמץ מדאורייתא? מה דינו של החמץ בשעה החמישית של ערב פסח? האם יש הבדל מהותי בין האיסור לאכול חמץ בשעה השישית לבין האיסור לאוכלו בשעה החמישית?
כא ע"א פסחים פרק ב' דף כא ע"א הרב עזרא ביק המאמר עוסק במספר נושאים העולים בתחילת הפרק השני וקשורים לפרק הראשון של המסכת: האם אדם שנתן חמץ לבהמתו והיא הכניסה את זה לביתו עובר על "בל ייראה" ועל "בל יימצא"? האם מותר למכור חמץ לנכרי בתוך שלושים יום לפני הפסח? האם ניתן ליהנות מהחמץ בזמן שריפתו?
כא ע"ב איסורי הנאה הרב עזרא ביק הגמרא מביאה את דעת רבי אבהו, שכל מקום שאסרה תורה אכילה בלשון "אוכל" - נאסרה גם ההנאה. המאמר עוסק בהסבר שיטה זו, ובעיקר בשיטת הרמב"ם בנושא זה.
כא ע"ב איסורי הנאה חלק ב' הרב עזרא ביק הרמב"ם מקבל את דינו של רבי אבהו בכל התורה, אבל מביא לימוד מיוחד לאיסור הנאה מחמץ ומגיד הנשה.
כב ע"א נושאים שונים הרב עזרא ביק המאמר עוסק בכמה נושאים העולים בסוגייתנו: מכירה, קנייה והפקת רווח מאיסורי הנאה, דין "לפני עיוור" בגוי והלימוד המיוחד האוסר להשתמש בפירות ערלה לצביעה ולמאור.
כג ע"א איסורי הנאה חלק ג' הרב עזרא ביק המאמר עוסק בהמשך הסוגייה של איסורי הנאה, ובוחן את איסורי ההנאה לאור מחלוקתם של רבי אבהו וחזקיה.
כד ע"א איסורי הנאה חלק ד' הרב עזרא ביק המאמר עוסק בסוף סוגיית איסורי הנאה, ובעיקר בסוגיית "ריבוי לאווין" ובמחלוקת הרמב"ם והרמב"ן.
כה ע"א פיקוח נפש הרב עזרא ביק באילו מקרים האדם מצווה להיהרג ולא לעבור על המצוות? מדוע אסתר לא מסרה את נפשה על איסור גילוי עריות? האם ההיתרים של "קרקע עולם" ו"הנאת עצמם" מועילים גם בפרהסיא?
כה ע"א מתרפא באיסורים הרב עזרא ביק האם יש הבדל בין כפייה חיצונית לעבור על המצוות לבין מחלה שהאדם צריך להתרפא ממנה באמצעות איסור?
כה ע"ב הנאה הבאה לאדם בעל כורחו הרב עזרא ביק השיעור הוא מבוא לסוגיית "הנאה הבאה לאדם בעל כורחו", ועוסק במחלוקת רבי יהודה ורבי שמעון אודות דבר שאינו מתכוון ובגדי "פסיק רישא".
כה ע"ב הנאה הבאה לאדם בעל כורחו - חלק ב' הרב עזרא ביק המאמר עוסק בסוגיית "הנאה הבאה לאדם בעל כורחו", ובחלוקה בין הנאה מכוונת לבין הנאה לא מכוונת, ובין הנאה שאפשר להימנע ממנה לבין הנאה שאי אפשר להימנע ממנה.