שעור כללי / תשל"ג דף מס' 49

 

מסכת שבועות, פרק ששי (מג:)

 

בענין משכון (הרב ליכטנשטיין)

 

[לפני העיון במקורות הנזכרים כאן, יש לעבור על הגמ' עד סוף הפרק וכ"כ על הסוגיה המקבילה ב"מ
פא: - פב:)

 

א. דין שמואל - רש"י ותוס' על אתר; ב"מ פב. רש"י ד"ה בדשמואל, ובקשר לרש"י שם יעוין בריטב"א שם
סד"ה נימא ("ומ"ש רש"י זצ"ל וכו'"). ובשטמ"ק שם בשם תלמידי ר"פ ד"ה אבד; ראב"ד בשטמ"ק שם ד"ה
לימא; רמב"ן על אתר ד"ה גמרא (בעיקר בסוף דבריו "והוי יודע וכדו'"). [וביתר ביאור בחידושיו לב"מ
ד"ה לימא, ובעיקר ד"ה ונ"ל].

ב. יחס דין שמואל לשמיטת החוב - הסוגיה מד:; ב"מ מח: "אתמר ערבון... כולו הוא קונה", "לימא כתנאי...
וזכרון דברים בעלמא". שבועות מג: תד"ה מתניתין. רמב"ן ב"מ פב. ד"ה וראיתי, וד"ה וי"ל.

ג. מצב החוב בזמן שהמשכון בידי המלוה - רמב"ן על המשנה על אתר. "וק"ל הך סיפא דרישא... להפיס
דעתו של זה"; ר"ן על הרי"ף (מביא גם דברי הרמב"ן) "ואינם ברורים אצלי... אלא בכנגדו".

ד. הסבר שיטת ר' אלעזר לראשית הסוגיה - רש"י ותוס' כאן; ריטב"א ב"מ פא: הדבור האחרון בפא:.

ה. דין ר' יצחק.

1. ב"מ פב. רש"י ד"ה שקונה: תוס' על אתר ד"ה מכאן; בעה"מ ומלחמות על אתר; ר"י מיגש על
אתר ד"ה הא וד"ה נקטינן.

2. גיטין לז: "תנן התם... שקונה משכון". (בסוף העמ') תוס' שם ד"ה שאני: בעה"מ ורמב"ן שם.

3. קידושין ח. "אמר רבא אמר ר' נחמן (בסוף העמ')... שקונה משכון", תד"ה משכון; רא"ש סי' י'
"איתיביה... בלא חזרת משכון מקודשת" (בעיקר "וצריך לדקדק וכו'") רמב"ן על אתר [ויש להשוות
קידושין יט. "המקדש במלוה שיש עליה משכון וכו'" ובתד"ה במלוה (עד "ולא המקדש במשכון")].

[4. פסחים לא. "לימא כתנאי... לא קני". ובתד"ה ובדרבי יצחק; בעה"מ ומלחמות על אתר].

5.רמב"ם הל' שכירות פ"י ה"א ובראב"ד. (ועיין בכתוב שם, ב"מ פב. וכאן בשבועות, אך השווה מה
שהובא בשם הראב"ד בשטמ"ק ב"מ פב. ד"ה כתוב) הל' אישות פ"ה הכ"ג.