חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים


שיעורים בסוגיות נבחרות (אבן העזר)
הרב משה טרגין

הלכות פרייה ורבייה
הלכות אישות וצניעות
הלכות קידושין
הלכות איסורי חיתון
הלכות נישואין וחופה
הלכות גירושין וגיטין
הלכות ייבום וחליצה



הלכות קידושין

קידושין כקניין מהגמרא בקידושין עולה שיש מימד של קניין במעשה הקידושין. האם הקניין הזה הוא קניין רגיל? האם יש לקידושין גם פן לא-קנייני?
נתינה על ידי אחר בקידושין כיצד יכול אדם לקדש לו אישה כאשר אדם אחר נותן לה את כסף קידושיה? וכיצד יכול עבד להשתחרר כאשר אדם אחר נותן לאדוניו את כסף פדיונו? מהו הקשר בין קידושי אישה לבין שחרור עבד?
קידושי ביאה מהו אופיים של קידושי ביאה? האם הביאה מסמלת את היחסים בין הבעל לאשתו, או שהיא יוצרת את הקידושין? מדוע אי אפשר לקדש אישה בביאה על תנאי?
דין אמירה בקידושין מה הדין כאשר האיש נותן את הכסף, והאישה אומרת את נוסח הקידושין? מהו תפקיד האמירה בתהליך קידושין? האם יש עניין מיוחד בכך שהאישה לא עושה דבר?
אפקעינו רבנן לקידושין הגמרא מעלה אפשרות שחכמים יכולים להפקיע רק קידושי כסף, ולא בקידושי ביאה. מהי סברת החילוק בין שני סוגי הקידושין? מהי מסקנת הגמרא? כיצד פועל דין "אפקעינהו"?
מקדש במלווה הגמרא כותבת שאי אפשר לקדש במלווה כיוון ש"מלווה להוצאה ניתנה". מיהו הבעלים של כסף המִלווה לפני הוצאתו - המַלווה או הלווה? האם קידושין דורשים מעשה נתינה פיזי? האם האישה מפיקה הנאה מקידושין במלווה?

הלכות איסורי חיתון

איסור "לא תתחתן בם" ממה נובע האיסור של "לא תתחתן בם"? האם יסודו בקדושת ישראל, או בחשש מהליכה אחרי עבודה זרה? האם איסור זה חל רק על שבעת העממים, או על כל הגויים?
הגדרת קנאי מעמדו של הקנאי הוא מאוד בעייתי ("הלכה ואין מורין כן"). מחד - ההלכה מחייבת לפעול בקנאות במצבים מסויימים; אך מאידך - בית הדין אינו מורה לפעול כך, ולעובר העבירה מותר להגן על עצמו אפילו בהריגת הקנאי. מהו מעמדו של הקנאי? מדוע הבועל ארמית חייב מיתה?

הלכות נישואין וחופה

פטור חתן מקריאת שמע מדוע חתן פטור מקריאת שמע? האם הוא אינו יכול לכוון כראוי, או שיש לו פטור מהותי?
פנים חדשות הגמרא קובעת שבשבעת ימי המשתה מברכים את שבע ברכות הנישואין רק אם באו "פנים חדשות". מהו טעם הדין? האם חיוב הברכה מוטל רק על האנשים החדשים, או שמא הם גורמים לתוספת שמחה כללית ומחייבים בברכה את כל המסובים? משאלה זו נגזרים חלק מדיני הפנים החדשות: מי יכול להיות פנים חדשות, מי מוגדר 'חדש', מתי צריך פנים חדשות, האם קטנים יכולים להיות פנים חדשות, והאם יום השבת נחשב לפנים חדשות.
תשלומי מזונות מקדימים אם האיש לא נשא את ארוסתו שנים-עשר חודשים אחרי הקידושין, הוא מתחיל לשלם לה מזונות. האם תשלומי המזונות הללו הם קנס, או שהם מעידים על תחילת חיי הנישואין?