חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים


שיעורים בסוגיות נבחרות (יורה דעה)
הרב משה טרגין

הלכות מאכלות אסורים

הלכות מצוות התלויות בארץ

הלכות שונות

הלכות שחיטה וטריפות
הלכות מתנות כהונה
הלכות חלב ודם
הלכות בהמות, חיות ודגים טהורים
הלכות בשר בחלב
הלכות תערובות
הלכות מאכלי עכו"ם
הלכות טבילת כלים
הלכות יין נסך

הלכות יישוב ארץ ישראל
הלכות חדש
הלכות ערלה
הלכות כלאיים
הלכות פדיון בכורות
הלכות חלה
הלכות תרומות ומעשרות
הלכות שמיטה
הלכות קדושת שביעית

הלכות עבודת כוכבים
הלכות ייהרג ואל יעבור
הלכות ריבית
הלכות כישוף וחוקות עכו"ם
הלכות נידה ומקוואות
הלכות נדרים ושבועות
הלכות כיבוד אב ואם
הלכות כיבוד תלמידי חכמים
הלכות תוכחה
הלכות חינוך ותלמוד תורה
הלכות צדקה
הלכות מילה
הלכות גרות
הלכות כתיבת סת"ם
הלכות מזוזה
הלכות שילוח הקן
הלכות ביקור חולים
הלכות קבורה ואבילות




הלכות שחיטה וטריפות

שחיטה על ידי גוי מדוע שחיטתו של גוי פסולה? האם פסול זה נובע מחשש לקרבה בין יהודים לגויים, או שמאיסור פורמאלי כלשהו?

הלכות בשר בחלב

אכילת בשר וחלב על שולחן אחד פרט לאיסורי הבישול, האכילה וההנאה של בשר בחלב, יש איסור דרבנן להעלותם על אותו שולחן. מהי אופי האיסור? האם הוא נובע מחשש ערבוב, או שחז"ל הגדירו בצורה מחודשת את ה'אכילה'?

הלכות תערובות

ברייה בעניין איסורי אכילה, נפסק להלכה ש'ברייה' היא רק דבר שהיה חי. בדיני ביטול, לעומת זאת, 'ברייה' יכולה להיות גם עצם דומם. מהו ההבדל בין שתי מערכות הדינים הללו? האם ברייה אינה בטילה מחמת חשיבותה, או מפני שהיא אינה נטמעת בתערובת?

הלכות כלאיים

כלאיים הגמרא כותבת שגידולים שהשרישו בהיתר ואחר כך נתערבבו - נאסרים מחמת כלאים רק אחרי שהוסיפו שיעור של 1/200. מהו אופיו של דין זה? האם זהו דין מדיני התערובות והביטול, או שמא תערובת בשיעור קטן יותר אינה נחשבת לחפץ של איסור?

הלכות שמיטה

תוספת שביעית מהי תוספת שביעית? מהו המקור לדין זה? האם תוספת שביעית היא הרחבה של שנת השביעית, או שהתורה אסרה עשיית מלאכות מסויימות לפני שנת השמיטה, כי הן משפיעות על האדמה בשנת השמיטה?

הלכות קדושת שביעית

הדלקת נרות חנוכה בשמן הקדוש בקדושת שביעית בדרך כלל, אסור להשתמש בשמן הקדוש בקדושת שביעית לשימושים שבהם ההנאה והכילוי באים כאחד. לפיכך, לכאורה אסור להשתמש בשמן כזה להדלקת נר חנוכה. אמנם, שאלה זו זוקקת דיון באופי איסור ההנאה מנרות חנוכה, ובהגדרת השימושים המותרים והאסורים בפירות הקדושים בקדושת שביעית.

הלכות ייהרג ואל יעבור

דין "ייהרג ואל יעבור" ומצוַת קידוש השם יהודי מחויב למסור את נפשו ולא לעבור על עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים. האם דין זה נובע מחומרת העברות הללו, או ממצווה עצמאית של קידוש השם? לשאלה זו השלכות רבות: גוי הכופה יהודי להנאת עצמו, עבירה פסיבית ("קרקע עולם"), רפואה בעבירות אלו, דינו של אדם שעבר ולא נהרג והשאלה האם גם גויים חייבים להיהרג ולא לעבור.
מאי חזית דדמא דידיה סומק טפי אם אדם מצוּוה להרוג את חבירו, עליו למסור את נפשו ולא להורגו. הגמרא לומדת דין זה מסברה: 'מה ראית שדמך אדום יותר מדמו של חברך?'. האם קיימת חוסר יכולת טכנית להכריע בין שתי הנפשות, או שיש כאן קביעה גורפת, שדיני פיקוח נפש אינם חלים ביחס לאיסור "לא תרצח" משום שבכל מקרה יינטלו חיים? ההשלכות של שאלה זו נוגעות להריגה סבילה (קרקע עולם), ולדחיית שתי נפשות מפני אחת.

הלכות כישוף וחוקות עכו"ם

איסור "לא תנחשו" מהם גדרי איסור "לא תנחשו"? האם נאסרו כל הדרכים לגילוי העתיד, או רק מה שהיה נהוג בימי קדם? מהו שורש האיסור: חוסר האמונה בה', או עבודה זרה? האם לגוי מותר לנחש?

הלכות נדרים ושבועות

שבועת שווא מהי ההגדרה של שבועת שווא? מהו היחס בין שבועת שקר לבין שבועת שווא?
שבועת ביטוי להבא ברור שמי שנשבע שלא יאכל, ועבר על שבועתו ואכל - עבר על איסור; אך מהו אופי האיסור? האם מתברר למפרע שנשבע שבועת שקר, או שמא הוא קיבל על עצמו איסור עצמאי, מעין נדר? הדים לחקירה זו אפשר למצוא במחלוקת אמוראים בעניין מקור הדין, ובכמה מחלוקות תנאים בעניין היקפו - האם גם מי שאכל פחות מכזית חייב? האם יש היקש בין שבועה על העבר לבין שבועה על העתיד? האם ניתן להתפיס שבועה אחרת בשבועה כזו?
שבועה על המצווה רב גידל קובע במסכת נדרים שראוי להישבע לקיים מצווה כלשהי. לכאורה, קביעתו נסתרת משתי סוגיות הקובעות שמי שנשבע על מצווה - שבועתו בטלה. כדי לתרץ את הסתירה, בעל המאור מחלק בין שבועה לקיים את המצווה לבין שבועה לבטלה; קצות החושן מחלק בין רמות שונות של חיובי שבועה; והתוספות מסבירים שדברי רב גידל מתייחסים רק לחילול השם שייגרם מהפרת השבועה.

הלכות כיבוד אב ואם

חובת כיבוד אב ואם לאישה נשואה מדוע נשים נשואות פטורות מכיבוד אב ואם? האם הפטור הוא טכני, כי הן נמצאות בבית אחר, או מהותי, כי הן מחוייבות בכבוד הבעל? מה דינה של אישה שבעלה מתיר לה לכבד את אביה? ומה דינה של אישה שיש לה הכנסה משלה? מתי חל פטור זה? האם נשים פטורות גם ממצוַת מורא אב ואם?
כיבוד אב מול כיבוד אם הגמרא קובעת שכיבוד אב קודם לכיבוד אם. האם הסיבה היא מעשית, כי גם האם חייבת בכבוד בעלה, או שהקדימות היא עקרונית? מה יהיה הדין כאשר ההורים גרושים, או אחרי שהאב הלך לעולמו?
מצוַת כיבוד סב האם אדם חייב לכבד את סבו? אם כן, האם מדובר בחובה עצמאית, או בהרחבה של מצוַת כיבוד אב? האם חובה זו חלה גם אחרי פטירת האב, או במקרים שבהם האדם אינו חייב בכבוד אביו? ומהצד השני - האם הסבא חייב ללמד את נכדו תורה?

הלכות כיבוד תלמידי חכמים

איסור הוראת הלכה בפני הרב ממה נובע האיסור על אדם להורות הלכה בפני רבו? האם יסוד האיסור הוא שמירה על כבוד הרב, או חשש מקלות ראש בפסיקת ההלכה?

הלכות תוכחה

מצוַת תוכחה האם חיוב תוכחה קיים גם כאשר אין כל סיכוי שתהיה לה השפעה כלשהי? מהו אופייה של מצוַת התוכחה?

הלכות חינוך ותלמוד תורה

תלמוד גדול או מעשה גדול מה עדיף: תלמוד תורה או קיום מצוות? האם חייב האדם להפסיק מלימודו כדי לקיים מצווה שנזדמנה לו?
הרהור בדברי תורה נחלקו האמוראים האם הרהור נחשב כדיבור, ונפסק להלכה ש"הרהור לאו כדיבור דמי". הגר"א הוכיח שכלל זה אינו חל על דברי תורה, שכן גם הרהור נחשב ללימוד תורה. מדוע אין מברכים ברכות התורה על הרהור בדברי תורה? מהו היקף דין "הרהור כדיבור"? מה דינו של אדם הכותב דברי תורה, פוסק הלכה או מהרהר בדברי תורה בתשעה באב?
לעולם ישלש אדם שנותיו הגמרא בקידושין קובעת כי האדם צריך לשלש את שנותיו: שליש במקרא, שליש במשנה ושליש בתלמוד. כיצד הוראה זו מתיישבת עם הנוהג כיום, להשקיע את מירב הזמן בלימוד הגמרא?

הלכות צדקה

קדימות בני ירושלים בצדקה האם יש להקדים את עניי ירושלים לעניים אחרים בנתינת צדקה? השיעור סוקר את תשובת ה"חתם סופר" על שאלה זו, ועוסק בשאלה האם יש מצווה בימינו לגור בירושלים.

הלכות מילה

על מי מוטלת מצוַת מילה? האם מצוַת המילה מוטלת על הבן הנימול או על אביו? מהי משמעות הציווי לאדם שלא נימול למול את עצמו בגיל שלוש עשרה?
האם מילה היא מצווה שהזמן גרמא מדוע יש פטור מיוחד לנשים ממצוַת המילה, והרי זו מצוַת עשה שהזמן גרמה? האם מצוַת המילה היא אכן מצוַת עשה שהזמן גרמא? האם נשים פטורות מכל מצווה כזו?
מי חייב במצוַת מילה - ח"א מי מחוייב במצוַת המילה? האם המצווה מוטלת על האב או על הבן? מדוע האם פטורה ממצוַת המילה? מי שותה את היין בברית המילה?
מי חייב במצוַת מילה - ח"ב השלכות נוספות של החקירה מי חייב במצוַת המילה: חיוב קטנים במצוות, נוסח ברכת המילה, מילה על ידי מוהל וכפיית האב למול את בנו בעצמו.
הטפת דם ברית הגמרא קובעת שיש להטיף דם ברית מתינוק שנולד מהול ומגר שנתגייר. האם דין זה נובע מהחשש ל"ערלה כבושה", או שזהו דין מהותי?

הלכות גרות

תהליך הגרות מילה וטבילה מהוות את לבו של תהליך הגיור. מהו היחס בין שתיהן?
מקרא ביכורים של גֶּר המשנה קובעת שגר יכול להביא ביכורים אך אינו יכול לקרוא את פרשת "ארמי אובד אבי". מהו היחס בין הפקעת גר ממקרא ביכורים לבין הפקעת אישה ממצווה זו? ובין הפקעת הגר ממקרא ביכורים לבין הפקעתו מוידוי מעשרות?
גר קטן - ח"א הגמרא קובעת שבית דין יכול לגייר ילד קטן בעזרת דין "זכין לאדם שלא בפניו", אך הקטן יכול לסרב לגיור כאשר הוא גדל. מהו היחס בין דין "זכין" לבין זכות הסירוב? האם תיתכן גרות בלי קבלת מצוות, או עם קבלת מצוות מאוחרת?
גר קטן - ח"ב לפי התוספות במסכת כתובות, בית הדין מקבל עול מצוות עבור גר קטן באמצעות דין "זכין". גישה אחרת מציעה שבית הדין מספק לקטן באמצעות דין "זכין" את הדעת הנחוצה לתהליך הגיור. משתי הגישות עולה שדין "זכין לאדם שלא בפניו" פועל גם בהחלטות ובדעת, ולא רק במעשים. האם רק בית הדין יכול לזכות עבור הקטן, או שכל אדם יכול לעשות זאת?

הלכות כתיבת סת"ם

מצוַת כתיבת ספר תורה מהו אופי המצווה לכתוב ספר תורה? האם די בכך שאדם יהיה בעלים של ספר תורה, או שהוא צריך לכתוב את הספר בעצמו? שאלה זו תלויה, בין השאר, במקור המדויק בתורה של מצווה זו.
מוקף גוויל הגמרא במנחות כותבת שכל האותיות בתפילין צריכות להיות מוקפות גוויל מכל צדדיהן. מהו אופי הפסול של אות שאינה מוקפת גוויל? האם אות כזאת אינה נחשב ל'אות', או שהיא פסולה מחמת סיבה אחרת?
דרכי מסירת התורה הגמרא קובעת ש"דברים שבכתב - אי אתה רשאי לאומרן בעל פה". מהו אופיו של איסור זה? מה דינם של ספרים שנכתבו בלשון שאינה לשון הקודש? האם ספרים כאלו הם בכלל קדושים? האם מותר להציל אותם משריפה בשבת? האם צריך לשרטט את הגיליון לפני שכותבים אותם? ומה דינו של ספר המכיל רק חלקים מן התורה? האם דינים אלו נוהגים גם בימינו?
תגי האותיות כשכותבים ספר תורה, צריך לעטר חלק מן האותיות בתגים. האם תגים אלו הם תוספת נפרדת, שמטרתה להדר ולפאר את הכתב, או שהם נחשבים לחלק מהכתב? חקירה זו היא בעלת השלכות רבות: האם הוספת תגים נחשבת כתיבה בשבת; האם התגים מעכבים את כשרות הספר; האם צריך להוסיף תגים בגט; צורת התגים ומקומם.
מגילת אסתר ומעמדה ביחס לשאר ספרי התנ"ך האם יש הבדל בין מעמדה של מגילת אסתר לבין מעמדם של שאר ספרי המקרא? ייתכן שלמגילת אסתר יש מעמד ביניים: היא נחשבת לתורה שבכתב, אך אינה כלולה בכ"ד ספרי התנ"ך. ייתכן שחילוק זה משתקף גם במימד ההיסטורי, ויש לו השלכה לדין מגילה שנכתבה בלשון אחרת.

הלכות מזוזה

קביעת מזוזה בפתח מקום שאינו עשוי לכבוד להלכה, אסור לקבוע מזוזה במקום שיש בו דברים לא-מכובדים. מהו יסוד דין זה: כבודה של המזוזה, או שקביעתה במקום כזה פוגעת בעצם המצווה?

הלכות קבורה ואבילות

קריעה על ראיית ערי יהודה בחורבנן האם הקריעה על ערי יהודה היא בעלת אותו אופי כמו הקריעה על מת? האם קריעה זו מבטאת את האבילות ואת הצער שמרגיש האדם, או שהיא נועדה לציין את החורבן? מדוע קורעים רק על ערי יהודה?
איסור אבל ללכת לבית שמחה מהו היקפו ומהו אופיו של האיסור על אבל ללכת לבית שמחה? מה הדין אם האבל אינו משתתף בסעודה?