חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים


שיעורים בהלכה (חושן משפט)

הלכות סדרי הדין והדיינים

הלכות הלוואה וקניינים

הלכות שונות

הלכות דיינים
הלכות עדות

הלכות הלוואה ופרעונה
הלכות שמיטת כספים
הלכות גביית מלווה
הלכות ערבות
הלכות מקח וממכר
הלכות אונאה ומקח טעות
הלכות מתנה

הלכות מעשר כספים
הלכות חזקת מטלטלין
הלכות חזקת קרקעות
הלכות נזקי שכנים
הלכות שותפות
הלכות שליחות
הלכות אבידה ומציאה
הלכות פריקה וטעינה
הלכות ירושה ונחלות
הלכות שומרים ופיקדון
הלכות גניבה וגזילה
הלכות נזקי ממון
הלכות חובל בחבירו



הלכות דיינים

מינוי אשה לתפקיד ציבורי הרב תבורי האם מותר - הלכתית- למנות אשה לתפקיד ציבורי? מאמר זה סוקר את השיקולים השונים שיש לשקול כדי להכריע בשאלה זו, עפ"י המקורות השונים: האם נאסר על אשה להתמנות למלכות ולתפקידים אחרים, האם הדבר נכון גם כאשר היא תבצע את התפקיד יותר טוב מגברים אחרים והאם קבלת הציבור עליהם מועילה לכך.
חידוש הסמיכה הרב יוסף צבי רימון במשך השנים היו מספר ניסיונות לחדש את הסמיכה בעם ישראל, ובכך לחדש את פעילות הסנהדרין. נסיונות אלו לא צלחו, ומאמר זה מבאר את הגישות השונות בעד ונגד חידוש הסמיכה - דיון שמתרכז בעיקר בהבנת שיטת הרמב"ם בנושא.

הלכות הלוואה ופרעונה

מכירה בתשלומים הרב דני וולף האם מותר למכור ולקנות חפץ כלשהו אם מחירו באשראי גבוה יותר מן התשלום המקורי, או אם יש הנחה על תשלום במזומן, ואם משלם בתשלומים - ישלם יותר? שאלה זו אינה נוגעת להלכות ריבית, ששייכת רק להלוואות, אלא להלכות מקח וממכר, וכלולה באיסור "אגר נטר". בהבנת האיסור ומפרטים הכלולים בו עוסק מאמר זה ומבאר כיצד בימינו, ברכישת שירותים או חפצים מסויימים אפשר לשלם בצורות השונות, וכיצד הדבר כרוך באיסור.

הלכות שמיטת כספים

שמיטת כספים הרב יוסף צבי רימון האם מצוות שמיטת כספים נוהגת גם בימינו? מאמר זה דן בשאלה זו ומבאר את יסוד הדין והשלכותיו לגבי חסכונות בבנק והלוואות פרטיות, כן הוא דן בהיתר הפרוזבול כיצד עליו להיכתב, ואיך הוא פועל.
פרוזבול הרב שלמה לוי מאמר זה מבאר בהרחבה את עניינו של הפרוזבול - כיצד הוא פועל, מסירתו לדיינים, מה בדיוק כתוב בו, מיהם הדיינים, ועוד.
"ועבד לוה לאיש מלוה" (משלי כ"ב, ז) - עיון בשמיטת כספים הרב אשר מאיר מהו הקשר הרעיוני בין מצוות שמיטת כספים לבין מצוות השמיטה והיובל? מאמר זה מבאר את מצוות שמיטת כספים ואת הקשרים השונים בינה לבין השמיטה: קשרים כלכליים, מחשבתיים, חברתיים, ורוחניים.

הלכות מקח וממכר

דעת וכוונה בקניין הרב אהרן ליכטנשטיין ידוע כי בקניין דרושים שני מרכיבים: דעת ומעשה. אך האם יכול להיות קניין ללא אחד מן המרכיבים? מאמר זה דן באפשרות זו, ומחלק בין דעת לבין כוונה, וכך מסביר את שיטות הראשונים השונות בעניין הצורך בדעת בקניינים השונים.
"והארץ לא תימכר לצמיתות" הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א האם יש כיום איסור למכור קרקעות בארץ ישראל? מאמר זה מביא את הגישות השונות בקשר להבנת הפסוק שבכותרת, ואת משמעותן להלכה.
בעניין דין אסמכתא בכרטיס מפעל הפיס הרב אהרן ליכטנשטיין האם מותר לאדם לרכוש כרטיס הגרלה, או שמא האדם חושב שהוא ודאי יזכה, ולכן יש בכך משום אסמכתא?

הלכות מעשר כספים

חובת הפרשת מעשר כספים ממשכורת צבאית הרב שלמה לוי האם חייל חייב להפריש מעשר כספים ממשכורתו הצבאית? מאמר זה דן ביסוד חיוב מעשר כספים - אם כחלק מחובת מצוות צדקה, או כמצווה נפרדת, וכן בשאלה מתי חל חיוב זה, והאם הוא חל על משכורתו הצבאית של החייל. בסופו מביא מאמר זה גם פסיקה מעשית בשאלה הנ"ל.

הלכות נזקי ממון

חיוב תשלומים בהפסד המכוסה בפוליסת ביטוח הרב אליקים קרומביין אדם ששאל רכב מחבירו וגרם לו נזק, האם חייב המזיק לשלם לבעל הרכב את הנזק למרות שהלז יפוצה על ידי חברת הביטוח שלו? מאמר זה עוסק בדיון זה, ומביא את המקורות השונים העוסקים בכך, ואת הדיונים בראשונים ובאחרונים שדנו כבר בשאלה זו.
קים ליה בדרבה מיניה אופיר סעדון דין קים ליה בדרבה מיניה הינו דין מחודש, הדורש הסבר. מאמר זה מנסה לתת סברה לדין זה - הפוטר את החייב מיתה מלשלם על הנזק שעשה לחבירו. הוא מבחין בין שתי מערכות משפט שונות - הא-להית והארצית, אשר התורה מעדיפה את הראשונה על פני השניה, ולכן פוטרת את הנהרג מלשלם - הסבר שאינו עומד למבחן בבתי משפט בני זמנינו, שאינם מבוססים על יסודות אמונה בקב"ה - שופט כל הארץ.

הלכות חובל בחבירו

בעניין קנאים פוגעים בו ודין רודף הרב יאיר קאהן האם לזמרי מותר להרוג את פנחס קודם שזה בא להורגו? מאמר זה מפרט את דיני רודף וקנאי - והיחס ביניהם, ומחדש כי ישנם שני דינים בדין רודף: "הבא להורגך השכם להורגו", ו"אלו שמצילין אותם בנפשם", ומכך נובעים ההלכות השונות בדיני רודף.