חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים


הפטרות פרשיות השבוע
הרב יהודה שביב

ספר בראשית
ספר שמות
ספר ויקרא
ספר במדבר
ספר דברים
הפטרות המועדים והפטרות שונות


ספר בראשית

פרשת בראשית כל הנברא בשמי ההפטרה מוסיפה כמה נדבכים לפרשה על מהותה של הבריאה ועל מהותו של העולם.
פרשת נח "רני עקרה" - לא עוד חורבן ההפטרה מדגישה את הכוח שניתן לבני האדם להעביר את רוע הגזירה של הגלות, כמו זו של המבול. כמו כן, היא עוסקת בהתפשטות ישראל לכל קצווי העולם, כמשקל נגד לרצונם של בני דור הפלגה להתאחד ולמרוד בקב"ה.
פרשת לך-לך קוי ה' ילכו ולא ייגעו דמותו של אברהם מלמדת את כל הדורות שאחריו מהי אהבת ה', כיצד הקב"ה בוחר באוהביו ועל היחס הרצוי שבין המלחמה באומות העולם לבין הבאתם אל תחת כנפי השכינה.
פרשת וירא הבן יקיר סיפורם של אלישע והאישה השונמית מהווה, במובנים מסוימים, תמונת ראי לפרשה. הוא מלמד אותנו על כוחו של האדם לשנות גזרות ועל יחסו השלילי של הקב"ה לקרבנות אדם.
פרשת חיי שרה "והמלך דוד זקן" - טוב אחרית דבר מראשיתו מההפטרה עולה השוואה מעניינת בין אברהם אבינו לבין דוד המלך. שניהם בונים ומייסדים, שניהם מנהיגים את עם ה', אך בעוד העברת הירושה בביתו של אברהם היא פשוטה וחלקה, בביתו של דוד היא רוויה בתככים ובבעיות.
פרשת תולדות בין יעקב לעשו נבואתו של מלאכי מלמדת אותנו על ההבדל המהותי שבין יעקב לעשו. הדבר מתגלה דווקא בנבואתו של מלאכי, אחרון הנביאים, המתנבא על חורבנה של אדום ועל גאולתם של ישראל.
פרשת ויצא "ויברח יעקב שדה ארם" - יצוא ושוב סיפוריו של יעקב עם רחל ולאה מקבילים ליחסו של הקב"ה לעם ישראל.
פרשת וישלח "חזון עובדיה" - ואלכה לנגדך נבואתו של עובדיה מהווה סיום והשלמה לפגישתם של יעקב ועשו. לאורה, עולות דרכי הפעולה העומדות בפני אדום - צאצאיו של עשו - ביחסם עם עם ישראל.
פרשת וישב "על שלושה פשעי ישראל" - ראשית ואחרית לנגד עיניו של עמוס, בנבאו את הנבואה שבהפטרה, ודאי עמדה פרשתנו. הוא רומז ליחסים שבין יוסף לאחיו, בין יהודה לתמר ובין יוסף לאשת פוטיפר, ומדגיש כי הקב"ה אורג את תוכנית הגאולה מתוך הצרות והבעיות הנגלות לעינינו. כך גם הגאולה הולכת ונבנית מתוך זרעי הגלות.
פרשת מקץ לב מלכים ולב הורים ההפטרה יוצרת הנגדה בין חלומו של פרעה, התמוה והבלתי-ברור, לבין חלומו של שלמה, הפשוט וגלוי. כמו כן, נוצרת הקבלה בין יוסף, הפותר בחכמתו את חלום פרעה, לבין שלמה, המכריע בחכמתו במשפט שלמה בין האם האמיתית לבין האם המזוייפת.
פרשת ויגש והיו לאחד אחדות עם ישראל היא מוטיב העובר דרך פרשיות ספר בראשית ודרך נבואת יחזקאל שבהפטרה. צירוף הפרשה וההפטרה מלמד אותנו על היחס שבין שבטי ישראל בכלל, ובין יהודה לבין יוסף בפרט.
פרשת ויחי "ויקרבו ימי דוד למות" - שתי צוואות יעקב אבינו ודוד המלך מוסרים שניהם צוואה לפני מותם. מטרת שתי הצוואות היא דומה: לקבוע ולייצב את ההנהגה ביד הראוי לה.

ספר שמות

פרשת שמות "הבאים ישרש יעקב" - הגלות סיבה לגאולה מדוע בפרשה העוסקת בענייני הגלות אנו מפטירים בנבואת ישעיהו העוסקת בגאולה? אין זאת, כי אם הגלות והגאולה כרוכים זה בזה. הגלות היא אמצעי לעיצוב העם לצורך גאולתו, אך גם דרך לפזר את העם בין הגויים כדי לאפשר את גאולת תבל כולה לעתיד לבוא.
פרשת וארא גאולת מצרים ההפטרה עוסקת בנושא הגאולה העתידית, במקביל לגאולת מצרים שבפרשה. שתי הגאולות מהוות קידוש השם בעולם, שתיהן מביאות כל עם ועם למעמד הראוי לו ושתיהן כרוכות בהשבת הרכוש שנלקח על ידי העמים המעבידים שלא-בצדק.
פרשת בא בין ישראל לעמים כמו הפרשה, גם נבואת ירמיהו על גורל מצרים עוסקת במפנה חשוב המתרחש בעולם, הכרוך בהעמקת היכרות האומות עם הקב"ה ובשמירה על ייחודיותו של עם ישראל.
פרשת בשלח מלחמה ושירה ההשוואה בין שירת הים לבין שירת דבורה היא השוואה בין מלחמה שערך ה' לבדו עבור ישראל לבין מלחמה שהשתתפו בה ישראל השתתפות פעילה. מהי המלחמה הראויה? בעקבות איזו מלחמה פורצת שירה? היכן יש לסווג את שירת דוד?
פרשת יתרו פרשת השלום הפרשה מספרת על התגלות ה' בהר סיני, ואילו ההפטרה עוסקת בהתגלות ה' לישעיהו בהיכל. שתי ההתגלויות אינן זהות: זו נעשתה לכל העם וזו נעשתה לנביא יחיד, בזו מעמדו הרוחני של העם היה בשיאו ובזו הוא היה בשפל; אך יש קשר נרחב בין שתיהן: בשתיהן יש מימד מסויים של כפייה, ואת שתיהן חורז המכנה המשותף של השלום.
פרשת משפטים ראש לכל המשפטים - מצוַת החירות לא לחינם בחרו מסדרי ההפטרות להתמקד דווקא בפתיחת פרשת משפטים - בדיני עבד עברי, משום חשיבותה הרבה ליחסו של האדם מישראל לריבונו של עולם: עניין החירות, ועניין הברית שבין הקב"ה לבין כנסת ישראל.
פרשת תרומה "וה' נתן חכמה לשלמה" - המשכן והמקדש מהו היחס בין המשכן לבין המקדש? שניהם מהווים קיום של מצווה אחת, אך המשכן הוא מפעל עממי שבו הקב"ה נגרר אחרי בני ישראל ואילו המקדש הוא מפעל ממלכתי של שלמה, שבו העם הולך בעקבותיו של הקב"ה.
פרשת תצוה מתפארת עבר למקדש עתיד מהו ההבדל בין קדושה לבין טהרה? ומה היחס בין המשכן, בית המקדש הראשון ובית המקדש השלישי שייבנה לעתיד לבוא? נבואתו של יחזקאל על הבית השלישי עומדת על נקודות אלו.
פרשת כי תשא מלחמות דור דור בעבודה זרה סיפור מאבקו של אליהו נגד אחאב ואיזבל בהר הכרמל מלמד שהמאבק נגד העבודה הזרה הוא בעצם מאבק על נפש העם, על ה'רוב הדומם', ותולדותיו ארוכים כתולדות העם, ממשה ועד אליהו.
פרשת ויקהל העושים במלאכה הקבלה בין המקדש למשכן, בעקכות בוניהם: בצלאל ואהליאב אל מול חירם.
פרשת פקודי "ותשלם כל המלאכה" - חתימת ספר הגאולה על זמניותו של המשכן מול הקביעות והיציבות של המקדש.

ספר ויקרא

פרשת ויקרא "עם זו יצרתי לי" - מבוא לתורת כוהנים בעיקרה, תוכחת ישעיהו ממוקדת בקרבנות שישראל מקריבים, ולא באלו שישראל לא הקריבו. עוד מוכיחה ההפטרה נגד עבודה זרה, ומזכירה כי עם ישראל נוצר להיות ממלכת כוהנים וגוי קדוש.
פרשת צו "עולותיכם ספו על זבחיכם" - צויתי או לא צויתי לדברי ירמיהו, הקב"ה לא ציווה ביציאת מצרים על דברי עולה וזבח. האמנם לא ציווה הקב"ה על הקרבת הקרבנות?
פרשת שמיני השבר והשאת השיעור עוסק בהקבלות שבין העלאת הארון לירושלים ונסיונו של דוד לבנות את המקדש לבין הפרשה: חטאם של נדב ואביהו מול חטאו של עוזה ותגובתה של מיכל, הניסיון השני של העלאת הארון ואופן הזכרת הנפטרים.
פרשת תזריע "ואיש בא מבעל שלישה" - הנגע ורפואתו סיפור צרעתו של נעמן וטיהורה ע"י אלישע מלמד על 'חלוקת העבודה' בין הכהן המטהר והמטמא את נגע הצרעת לבין הנביא המרפא נגע זה. בכל מקרה, הריפוי הוא בידו של האדם ותלוי במעשיו.
פרשת מצורע תחייה מתוך צרעת הפרשה מפרטת את דיני הטהרה מהצרעת, ואילו ההפטרה - סיפור ארבעת המצורעים - מלמדת על עומק התחייה דווקא מתוך מחלה זו.
פרשת אחרי-מות "התשפוט התשפוט את עיר הדמים" - עת לעקור ועת לנטוע נבואתו של יחזקאל מלמדת כי אם ישראל יחטאו - הם ייגלו מהארץ בדיוק כמו שאר הגויים. ההבדל בין ישראל לעמים הוא ההבטחה שעם ישראל יחזור מהגלות.
פרשת אמור "והכוהנים והלויים בני צדוק" - הלכה ונבואה כיצד ניתן להתמודד עם הסתירות הרבות הקיימות בין דיני התורה לבין הדינים שבנבואת יחזקאל?
פרשת בהר החתום והגלוי מדוע בחרו מסדרי ההפטרות בנבואה העוסקת רק בעניין אחד מהפרשה - בגאולת הקרקע של ירמיהו מיד חנמאל בן דודו? נראה, שגאולת הקרקע רומזת לגאולתם של ישראל מהגלות. ההפטרה גם מחדדת את ההסתכלות על הבנת המצוות ודרכי ה'.
פרשת בחוקותי "ה' עוזי ומעוזי" - הברכה והקללה מהו היחס בין הברכות והקללות בפרשה ובהפטרה?

ספר במדבר

פרשת במדבר "והיה מספר בני ישראל" - והולכתיה המדבר נבואת הושע מלמדת שספירת בני ישראל נצרכת רק בנדודים, ולא במצב הקבע. כמו כן, ניתן ללמוד מההפטרה על חשיבותה של תקופת המדבר בתולדות עם ישראל.
פרשת נשא נזירות שמשון כל עניינה של הנזירות היא קבלה עצמית של הנזיר. כיצד, אם כן, התחייב שמשון בנזירות בלי לקבל אותה על עצמו? ואכן, מתברר שקיימים הבדלים רבים בין נזירים רגילים לבין שמשון.
פרשת בהעלותך "רני ושמחי בת ציון" - בנסוע - ובנוחה ההפטרה, המביאה את נבואת זכריה על יהושע הכהן הגדול ועל זרובבל, מקבילה לפרשה בכמה נקודות: תפקידו של הכהן, העמידה למלחמה מתוך אמונה בה' ועיסוק במשבר מנהיגותי.
פרשת שלח-לך התרים לעומת המרגלים מה ראה יהושע, שהיה אחד מהתרים את הארץ, לחזור על טעות זו ולשלוח מרגלים ליריחו? ההבדל בין מרגלי משה לבין מרגלי יהושע טמון במטרה: מרגלי המדבר נשלחו לתור את הארץ, ואילו יהושע שלח מרגלים לרגל אותה.
פרשת קורח גלגל ההיסטוריה מה בין טענת קורח ועדתו כלפי משה לבין טענות בני ישראל כלפי שמואל אודות מינוי המלך? מדוע יחסו של הקב"ה לשתי הטענות האלו הוא כה שונה?
פרשת חוקת שבכל דור ודור כיצד מתייחס המקרא למנהיגותו של יפתח? האמנם "יפתח בדורו כשמואל בדורו"?
פרשת בלק "והיה שארית יעקב" - מה יפעל אנוש עם אל כיצד ייתכן שניתנה נבואה לרשע כבלעם? מה המחיר ששילמו ישראל על חוסר הכעס והחרון של ה'?
פרשת פינחס "ויד ה' הייתה אל אליהו" - הפטרת פינחס מהו היחס בין פינחס לבין אליהו, ובין משה לבין אליהו? סיפור אליהו במערה, המובא בהפטרה, עונה על שאלות אלו.
שבע דנחמתא שבע דנחמתא מדוע נבחרו דווקא שבע נבואות אלו של ישעיהו להיקרא "שבע דנחמתא"? ייתכן שמעבר לפן הנחמה שבהן, ניתן למצוא קשר בין ההפטרות לבין הפרשות שאחריהן הן נקראות.

ספר דברים

פרשת האזינו בין כלל ישראל ליחיד בישראל ההבדלים בין שירת האזינו לבין שירת דוד מלמדים על ההבדל העקרוני שבין היחיד לבין הכלל, הקב"ה הבטיח לכלל ישראל שלא יימחה זכרו, אבל גורלו של היחיד תלוי במעשיו בלבד.

הפטרות המועדים והפטרות שונות

שבת ערב ראש חודש מחר חודש מהו אופיו הרצוי של ראש החודש? מה הקשר בין תיקון הלבנה לבין יחסו של שאול לדוד וליהונתן?
שבת ראש חודש "השמיים כסאי" - חודש ושבת רצויים ההפטרה סוגרת מעגל עם תחילת ספר ישעיהו בתיאור השבת והחודש הרצויים בעיני ה'. ראש החודש הרצוי הוא יום המקודש והמיוחד לעבודת ה' של כל העולם, במיוחד במקדש. השיעור מתייחס גם לכך שראש חודש הוא יומן של הנשים בישראל, ויומה של רחל אמנו בפרט.
תענית ציבור "דרשו ה' בהמצאו" -הפטרת תענית ציבור מה הקשר בין הפטרת תענית ציבור לבין התענית?
פרשת שקלים "ויכרות יהוידע" - הפטרת פרשת שקלים על הקשר שבין פרשת שקלים לבין פורים, ועל האופן שבו ההפטרה משלימה את האמור בפרשה. כפי שזו עוסקת בחובה המינימלית שהכל שווים לגביה, זו עוסקת בנדבה, המאפשרת ביטוי אישי לכל אחד ואחד, לפי כוחו ולפי נדבת לבו.
פרשת זכור הפטרת פרשת זכור מתוך סיפור מלחמת שאול בעמלק ניתן ללמוד על חשיבותו הרבה של ציווי מחיית עמלק.
פרשת פרה הפטרת פרשת פרה מה בין טהרת הגוף לבין טהרת הנפש? הנביא יחזקאל מקביל ביניהם לבין היחס שבין טבילה במקווה לבין הזאת מים חיים, ובין גאולה בידי אדם לבין גאולה בידי שמיים.
פרשת החודש "כל העם הארץ" - הפטרת פרשת החודש העיסוק בקרבן הפסח של הבית השלישי לפני חג הפסח מלמד שמטרת פרשת החודש היא הכנה מחשבתית לחג הגאולה. המסר העיקרי הוא לא להתייאש גם אם המצב קשה, וגם אם נראה שהגאולה איטית ביותר.
שבת הגדול "וערבה לה'" - הפטרת שבת הגדול נבואת מלאכי הנקראת בהפטרה קשורה בטבורה לחג הפסח: היא משווה בין הגאולה הראשונה לבין הגאולה האחרונה, ומדגישה את חשיבות יחסו של האב לבניו.
יו"ט ראשון של פסח הפטרת יום ראשון של פסח על הדומה והשונה בין פסח הראשון שעשו בני ישראל במצרים לבין הפסח הראשון שעשה יהושע בכניסתם לארץ.
שביעי של פסח תשועת עולם ותשועת שעה מדוע בפרשת בשלח מפטירים בשירת דבורה, ואילו בשביעי שי פסח מפטירים בשירת ההודיה של דוד? התשובה טמונה בהבדל שבין תשועת עולם לבין תשועת שעה.
שבועות מעשה מרכבה - הפטרת חג השבועות התגלות ה' ליחזקאל בהפטרה כמעט זהה להתגלותו לבני ישראל במעמד הר סיני. עובדה זו מבטאת את נצחיותו של מעמד הר סיני, ואת הידיעה שיש אנשים שזוכים לו גם בגלות.
תשעה באב "אסוף אסיפם" - פורענות ופתח תקווה ההפטרה הנקרא בתשעה באב יכולה ללמד אותנו "על מה אבדה הארץ" - כיצד הגיע העם לחורבן הבית ולגלות.
יום ראשון של ראש השנה פקידה ודין ההפטרה מדגישה את ראש השנה כיום הדין לכלל ולפרט באמצעות סיפורה של חנה.
יום שני של ראש השנה "מצא חן במדבר" - זכירת תשובה וגאולה פן הזיכרון שבראש השנה מתחלק לשניים: מחד - הקב"ה זוכר ביום זה את עמו, ומאידך - הקב"ה ועם ישראל נזכרים בו בתקופת האירוסין של נדודי המדבר.
שבת שובה "שובה ישראל" - הפטרת שבת שובה מדוע מפטירים בשבת שובה דווקא בנבואת הושע זו? ההפטרה מדגישה את הוידוי ואת הקבלה בלב - שניים מהעקרונות החשובות ביותר של התשובה.
שבת חנוכה "רני ושמחי" - הפטרת שבת חנוכה הקשר בין ההפטרה לבין חג החנוכה חורג מעבר לאיזכור המנורה: מההפטרה עולה דיון בדבר האידיאה האוניברסלית שביטא זכריה הנביא בייסוד בית שני, ובדבר המנהיגות הראויה לישראל (יהושע הכהן הגדול וזרובבל).