חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים


שיעורים במסכת גיטין



דף

כותרת

מחבר

תקציר

  בעניין גירושין על ידי גט הרב אהרן ליכטנשטיין האם ישנם קידושין וגירושין אצל גויים? מהו תפקידו של הגט - האם הוא משמש כשטר קניין, או שהוא רק כלי לגירושין?
יז ע"א זמן בגיטין הרב יאיר קאהן מסוגייתנו נראה שכתיבת הזמן בגט היא תקנה דרבנן, אך מסוגיות אחרות משמע שזוהי חובה מדאורייתא. המאמר עוסק בסתירה זו ובתשובות שנתנו לה ראשונים ואחרונים, וכן בתשובתו של ר' חיים מבריסק, המחלק בין שטרי קניין לבין שטרי ראיה.
יז ע"ב מאימתי מוציאין לפירות הרב יאיר קאהן ממתי אין לבעל זכות לקבל את פירות נכסי אשתו? משעת כתיבת הגט, משעת חתימת הגט או משעת נתינת הגט?
יז ע"ב גזייה לזמן הרב יאיר קאהן מה דינו של גט שהבעל חתך ממנו את הזמן? עיון בשאלה זו ובדיני החזקות של חזקת אשת איש ו"הרי גרושה לפנינו".
יח ע"א "מאימתי מונין לגט" הרב אמנון בזק דין הבחנה הוא איסור על גרושה להינשא שלושה חודשים לאחר הגירושין, כדי להבדיל בן ולד שנולד לה מבעלה הראשון לבין ולד שייוולד לב מבעלה השני. מה מקור דין זה? האם מונים זמן זה משעת כתיבת הגט או משעת נתינתו?
יח ע"ב נמצא אחד מהן קרוב או פסול הרב משה ליכטנשטיין האם דיני העדות חלים גם על עדים החותמים על השטר? כדי לענות על שאלה זו, יש לברר את מעמדו של השטר: האם הוא נחשב לעדות או שיש לו מעמד משפטי עצמאי?
יט ע"א כתב על גבי כתב הרב יאיר קאהן המאמר עוסק בדיני כתיבה על גבי כתיבה, הן בשבת והן בגיטין.
יט ע"ב שטרא פרסאה - שטרות העולים בערכאות של עכו"ם הרב משה טרגין מהו מעמדם של שטרות שנעשו בערכאות של גויים? האם יש הבדל לעניין זה בין שטרי ראיה לבין שטרי קניין? מה היחס בין דין זה לבין "דינא דמלכותא דינא"?
כ ע"א לשמה בגט ובמגילת סוטה הרב יאיר קאהן הגמרא משווה בין החובה לכתוב גט "לשמה" - לשם האישה המתגרשת, לבין החובה לכתוב מגילת סוטה "לשמה" - לשם האישה הסוטה. מאידך, הגמרא כותבת שספר תורה אינו יכול לשמש כגט (שכן הוא לא נכתב לשמה) אך הוא יכול לשמש כמגילת סוטה. מה היחס בין דיני ה"לשמה" השונים?
כ ע"א חק תוכות ומוקף גוויל הרב יאיר קאהן מהי ההגדרה של "חק תוכות"? האם שם ה' היה חרוט על הציץ מלפנים או מאחור? מהי אופייה של החובה לכתוב את אותיות הסת"ם מוקפות גוויל? האם דין זה חל גם על גיטין?
כ ע"ב היו מוחזקים בטבלא שהיא שלה הרב יאיר קאהן כידוע, הגט שייך לבעל. המאמר עוסק במשמעות של דין זה, ומתוך כך - בשאלות נוספות: מי חייב לכתוב את הגט והאם הוא יכול למנות לשם כך שליח.
כא ע"א מעשה הקנאת גט לאישה הרב עזרא ביק המאמר עוסק בדיני הנתינה של הגט, ובאופי הכפול של נתינה זו: הנתינה הממונית, ונתינת הגט ביד האישה.
כא ע"ב מחוסר קציצה הרב יאיר קאהן מהו גדר הפסול של "מחוסר קציצה" - גט המחובר לקרקע? האם פסול זה נובע מההפרעה לתהליך הגירושין, או שזהו פסול בחפצא של הגט?
כב ע"א קניין אגב בעציץ נקוב ובגט הרב יאיר קאהן המאמר דן ביכולת להקנות גט על ידי קניין אגב, על רקע הדיון באופיו של קניין אגב. כאשר מקנים מטלטלין אגב קרקע - האם המטלטלין צריכים להיות צבורים על הקרקע?
כב ע"ב מחלוקת רבי מאיר ורבי אלעזר הרב יאיר קאהן כידוע, נחלקו ר' מאיר ור' אלעזר האם "עדי חתימה כרתי" או "עדי מסירה כרתי". באילו שטרות הם נחלקו? האם ישנו הבדל בין שטרי קניין לבין שטרי ראיה? האם ר' אלעזר מודה שגם עדי חתימה כרתי?
כג ע"א חרש, שוטה וקטן וגדול עומד על גביו הרב יוסף צבי רימון הגמרא כותבת שחרש, שוטה וקטן יכולים לכתוב גט אם גדול עומד על גביהם. האם פתרון זה הוא רק לשיטת ר' מאיר, או שגם לשיטת ר' אלעזר? האם יש חילוק בין הטופס של הגט לבין התורף שלו? המאמר דן בשאלות אלו על רקע דיון בדין "לשמה" ובחילוקו של ר' חיים מבריסק בין כוונה לבין דעת בקניין, בחליצה ובנתינת גט.
כג ע"ב אינו בתורת גיטין וקידושין הרב שלמה ברין האם עבד כשר להיות שליח להביא גט? האם יש הבדל בין שליח הולכה לבין שליחות קבלה? עיון בשאלות אלו ובייחודיות השליחות בגט, על רקע ההבחנה בין שליח להולכה לבין שליח לקבלה.
כג ע"ב מה אתם בני ברית, אף שלוחכם בני ברית הרב יאיר קאהן הגמרא כותבת שמי שאינו יהודי אינו יכול לשמש כשליח לענייני גיטין. המאמר עוסק בדינו של ישראל מומר על רקע האופי הכפול של הגרות: תהליך דתי ותהליך לאומי.
כד ע"א לא חזרה שליחות אצל הבעל הרב יאיר קאהן הגמרא כותבת שאם "לא חזרה שליחות אצל הבעל" - השליחות פסולה. האם פסול זה שייך רק בבעל המעשה או גם בשליח חיצוני? מדוע פסול זה ייחודי לדיני גיטין?
כד ע"ב ריח הגט הרב יאיר קאהן מה משמעותו של המושג "ריח הגט"? באילו מקרים ריח הגט פוסל את האישה לכהונה?
כד ע"ב דין ברירה הרב יאיר קאהן כידוע, נחלקו התנאים האם "יש ברירה" או "אין ברירה". מהי ברירה? מה ההבדל בין ברירה לבין כל תנאי עתידי רגיל?
כד ע"ב המשך סוגיית ברירה הרב יאיר קאהן המאמר ממשיך לדון בהבדל שבין תנאי לבין ברירה על רקע סוגיות "הרי זה גיטך אם מתי מחולי זה" ו"הריני בועלך על מנת שירצה אבא".
כו ע"א טופסי גיטין הרב יאיר קאהן מהו המעמד ההלכתי של הטופס של הגט? האם דיני הטופס זהים לדיני התורף? האם פסול בטופס פוסל את הגט בדיעבד?
כז ע"א המביא גט ואבד הרב משה ליכטנשטיין גט שאבד - האם הבעיה היחידה איתו הוא אי-הידיעה למי הוא שייך, או שמא עצם הנפילה יוצרת בו ריעותא? כיצד ניתן להחזיר את הגט ע"פ סימנים? מה הדין בשאר השטרות, אם אבדו ונמצאו?
כז ע"ב בעניין סימנים הרב אהרן ליכטנשטיין האם השבת אבידה בסימנים היא דאורייתא או דרבנן? האם ההבדל בין סימנים מובהקים לבין סימנים שאינם מובהקים הוא הבדל מהותי או כמותי? האם סימן מובהק יכול להיחשב לעדות, או שהוא נותר סימן בעלמא?
כח ע"א חזקת חיים הרב יוסף צבי רימון מתי ניתן לסמוך על חזקת חיים? מה הדין בחזקה העשויה להשתנות?
כח ע"ב היוצא ליהרג הרב יאיר קאהן בעניין היוצא להיהרג, מצאנו בגמרא שתי לשונות המחלקות בין אדם היוצא להיהרג בבית דין יהודי לבין אדם היוצא להיהרג בבית דין של גויים. מהו ההבדל בין לשונות אלו? כיצד נפסק להלכה?
כט ע"א המביא גט וחלה הרב יאיר קאהן באילו תנאים יכול שליח למנות שליח אחר? מהו ההגיון בכך ששליח אינו יכול לעשות שליח? עיון בשאלות אלו על רקע סוגיית "מילי לא מימסרן לשליח".
כט ע"ב שליח שנתמנה על ידי שליח אחר הרב יאיר קאהן מה מעמדו של שליח שנתמנה על ידי שליח אחר? האם הוא יכול למנות שליח נוסף? מהי הסברא לחלק בין השליח הראשון לבין השליח השני? מה הדין אם השליח הראשון מת לפני ביצוע השליחות?
כט ע"ב שליח שלא ניתן לגירושין הרב יאיר קאהן מצינו בסוגייתנו פסול של "שליח שלא ניתן לגירושין". מהו הגדר של פסול זה? מדוע פסול זה קיים רק בגיטין? האם דין זה קשור לדין "שליח עושה שליח"?