חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים


שיעורים בהלכה (אבן העזר)

הלכות פרייה ורבייה
הלכות אישות וצניעות
הלכות קידושין
הלכות גירושין וגיטין
הלכות ייבום וחליצה



הלכות פרייה ורבייה

אם פונדקאית - רצוי או מצוי? הרב צבי יניר הרפואה המודרנית העמידה בפני עולם התורה בעיות חדשות הדורשות התייחסות ייחודית. אחת מן הבעיות היא 'אם פונדקאית'. מאמר זה סוקר בקצרה את הבעיות ההלכתיות הנוגעות בכך, ודן בשאלה המוסרית-ערכית, האם נכון וראוי לתמוך במציאות של 'אם פונדקאית'.

הלכות אישות וצניעות

הגדרת איסור ייחוד הרב ברוך גיגי מהם גדרי איסור ייחוד? האם החשש שמא יבואו לדבר עברה, או שיש מציאות ספציפית שנאסרה? מאמר זה דן בשאלות אלו ובדינים השונים הנוגעים להלכות ייחוד, על מנת להבין את יסוד האיסור.
חובת מחיצה בבית הכנסת ובשמחות הרב צבי יניר מהי החובה על מחיצה בבית הכנסת ובשמחות? מאמר זה סוקר את השתלשלות הפסיקה בנושא מן המשנה והגמרא ועד לאחרוני פוסקי זמנינו. הוא תולה את דיני המחיצה בשאלה מהי מטרת המחיצה - מניעת הסתכלות, או מניעת התערבות. אם נכריע בשאלה זו נוכל גם להכריע בשאלות אחרות בתחום.

הלכות קידושין

דעת האישה בקידושין הרב דניאל וולף האם דעת האישה הנדרשת במעשה הקידושין זהה ל'דעת מקנה' כבכל דיני קניינים, או שזהו דין נפרד הקשור לדיני אישות? מאמר זה דן בשאלה זו ועל פי החקירה שהעלנו מנסה להבין את שיטת רש"י בעניין.
אמירת ברכת חתנים על ידי נשים הרב שלמה לוי האם אשה יכולה לברך ברכת חתנים? מאמר זה בוחן את הצדדים השונים בשאלה זו - האם זו חובת הבעל, חובת הציבור או חובת האשה, והאם אשה יכולה לקיים חובה זו. כמו כן ניתן לדון כאן בשיקול של המנהג המקובל - האם נכון וראוי לשנותו מבחינת ענייני צניעות וחדשנות מודרנית.