חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים


שיעורים במחשבת ישראל בספר בראשית
הרב חיים נבון



שיעור 1 אלוהים והעולם מה פירושו של הפסוק הראשון בתורה - "בראשית ברא א-לוהים..."? יש שראו בו הצהרה כי הא-ל והטבע אינם אחד; אך למעשה - גם ביהדות ניתן למצוא תפיסות אימננטיות ולא טרנסנדנטליות של הא-לוהות.
שיעור 2 השגחה מהו היקף ההשגחה הפרטית של הקב"ה על העולם? מהו היחס בינה לבין הבחירה החופשית? כיצד הקב"ה משגיח על עולמו - באמצעות ניסים גלויים או בדרך נסתרת יותר?
שיעור 3 תורה ומדע בתחילת ספר בראשית, עולה השאלה של התאמת תיאור הבריאה בתורה עם המסקנות המדעיות של ימינו. כיצד נתמודד עם סתירה זו? ניתן לפקפק ביכולת המדע לשחזר את העבר, ניתן לפרש את פסוקי התורה כך שיתאימו למסקנות המדעיות, וניתן לקבוע שהתורה והמדע עוסקים בתחומים נפרדים, ואין להם כלל נקודות השקה: המדע מנסה לקבוע עובדות, ואילו התורה מבקשת להנחיל ערכים ומצוות.
שיעור 4 צלם אלוקים מהו "צלם אלוקים" שבאדם? הרמב"ם פירש שזהו השכל, ה"משך חכמה" הסביר שזוהי הבחירה החופשית, רס"ג והגרי"ד כתבו שזוהי יכולת השליטה, הרב דסלר פירש שזוהי המוסריות הטבועה באדם, רש"ר הירש הסביר שגופו של האדם הוא הראוי לאלוקיו, ובזוהר נכתב שזהו 'ניצוץ' אלוקי הטמון שבאדם.
שיעור 5 היחס לביקורת המקרא כיצד אנו צריכים להתמודד עם טענותיהם של חכמי ביקורת המקרא? יש מחכמי ישראל שטענו שהמבקרים כלל אינם יכולים להבין את המקרא, שכן הם אינם מנסים להבין אותו מתוך אמונה. אחרים מצאו את טעויות המבקרים והתמודדו איתם בכליהם. הרב ברויאר יסד את "שיטת הבחינות", המקבלת את גילויי המבקרים אך חולקת על משמעויות הגילויים הללו מתוך נקודת מבט אמונית.
שיעור 6 התורה ותרבות המזרח הקדום האם התורה מתמודדת עם אמונות שרווחו במזרח הקדום? קאסוטו טען שסיפור בריאת התנינים הגדולים נלחם באמונה הקדומה שהתנין הוא מפלצת הנלחמת בקב"ה. קשרים נוספים בין התורה לבין התרבויות הקדומות ניתן למצוא בדינים שונים: הנואף והנואפת, גואל הדם, רציעת העבדים, שור שהמית אדם, נגיפת אישה הרה, גניבה ולקיחת משכון.
שיעור 7 מקומו של האדם בעולם האם האדם הוא תפארת ונזר הבריאה, או שמא הוא הפחות והאפסי שביצורים? ומהי תכלית הבריאה? האם כל היצורים לא נבראו אלא בשביל האדם, או שמא אי אפשר בכלל לדבר על תכלית אחת לכל הבריאה?
שיעור 8 שוויון חז"ל למדו מהבריאה על עיקרון השוויון: אף אחד אינו יכול להתגאות על חבירו, שכן כולם נולדו מאותו אב. האם ליהודים יש יתרון גנטי מוּלד על הגויים? האם לכוהן הגדול יש קדושה מיוחדת, שישראל פשוט אינו יכול להידמות לה? האם היהדות דוגלת בשוויון מוחלט בין כל בני האדם?
שיעור 9 יחיד וחברה מהו היחס בין היחיד לבין הציבור, בין האינדיבידואליזם לבין הקולקטיביות? הגרי"ד טען שפרשיות הבריאה מציגות בפנינו שני מודלים: של אדם המעוניין בחברה שתעזור ותסייע לו בעבודתו, ושל "איש האמונה הבודד" המרגיש צורך בקשר קיומי עם הקהילה.
שיעור 10 עץ הדעת עד כמה תופס החטא הקדמון - האכילה מעץ הדעת - מקום מרכזי בתודעתנו הדתית? המפרשים נתנו פירושים שונים לחטא זה ולתוצאתו: האם הוא קשור ליצר המין, אולי החטא הוא רק הפרת צו ה', ייתכן שפשרו הוא ההליכה אחרי התאוות, אולי הוא חלק מהתפתחות הציביליזציה ואולי כתגובה לו קיבל האדם את הבחירה החופשית.
שיעור 11 אשמה ובושה מה מקורה של תחושת הבושה? האם היא חיובית או שלילית? ניטשה ופרויד טענו שתחושות הבושה והאשמה הן שליליות ביותר, ואף הראי"ה והחסידות הזהירו מפני ההרסנות שלעיתים גלומה בהן. עם זאת, רבים (וביניהם הגרי"ד) הדגישו את חשיבות הבושה והאשמה בעולמנו הרוחני, ואת היותם כלי המאפשר את תיקון המידות.
שיעור 12 האישה בבריאה מהו מעמדה של האישה בפרשיות הבריאה? יש להעלות שאלה זו בכמה מישורים: בריאתה של האישה בצלם אלוקים, נחיתותה מהגבר, אשמתה בחטא עץ הדעת ותפקידה בחיים המשותפים עם האיש.
שיעור 13 אלימות מה הייתה הסיבה לרצח הראשון - רציחתו של הבל בידי קין? חז"ל הפכו רצח זה לאב טיפוס לאלימות הפושה בחברה מאז ועד ימינו.
שיעור 14 יצר לב האדם האם האדם מטבעו הוא טוב או רע? הראי"ה חשב שהאדם מבריאתו הוא טוב. חלק מחכמי המוסר חלקו עליו, וטענו שהאדם בטבעו רוצה לעשות רע. הגרי"ד הציג עמדה מורכבת: לאדם יש פוטנציאל, ועליו להשתמש בו וליצור את הטוב שבאישיותו. שאלה דומה הטרידה גם את חכמי אומות העולם: מאוגוסטינוס, דרך אדם סמית ותומס הובס ועד פרויד, רוסו ומחברי החוקה האמריקאית.
שיעור 15 ענישה מהם טעמי הענישה שבני האדם מטילים על בני אדם אחרים? ניתן לציין כמה יסודות: גמול, הרתעה, מניעה, שיקום וכפרה.
שיעור 16 מגדל בבל מה היה חטאם של אנשי דור הפלגה? ייתכן שהם ביקשו להילחם בקב"ה, אולי חטאם היה בשאיפה להתאחד, ואולי בחוסר הביטחון בה', בפגיעה בהתפתחות הטבעית של הבריאה או בשלטון המושחת. האם הציביליזציה היא חיובית או שלילית?
שיעור 17 הדרך לאמונה כיצד מגיע האדם אל האמונה בקב"ה? יש שהאמונה בשבילם היא טבעית ופשוטה, ויש המוצאים בה דבר מורכב הדורש התמסרות ומאמץ. הרמב"ם מצא את הקב"ה באמצעות התבוננות בטבע, הגרי"ד טען שאנו פוגשים את הקב"ה פגישה ישירה באמצעות תודעתנו, ריה"ל טען שהקב"ה מתגלה אלינו דרך ההיסטוריה, ויסוד מרכזי נוסף של קשר בינינו לבין ה' הוא ההתגלות.
שיעור 18 סגולה ובחירה מהו סוד הבחירה של ספר בראשית? מדוע נבחרו שם, אברהם, יצחק ויעקב, ואילו קין, לוט, ישמעאל, עשו, ראובן ומנשה נדחו מהבחירה? המאמר טוען שכל מי שנדחה - הוציא את עצמו ממשפחת אברהם מרצונו.
שיעור 19 ארץ ישראל האם ארץ ישראל היא מולדת או משימה? האם ישיבתנו בארץ היא תמידית, ואינה תלויה במעשינו, או שמא אם נחטא - תקיא אותנו הארץ? מהו ייחודה של ארץ ישראל, ובמה ייחוד זה מתבטא? מדוע בחר הקב"ה דווקא בה? האם בשל יתרונה האקלימי או הגיאולוגי, התרבות שהתפתחה בה, סגולותיה הפלאיות או אולי דווקא היותה 'ארץ ההשגחה'?
שיעור 20 טעמי המצוות - ח"א האם יש טעמים למצוות? האם ראוי לנו לחפש אחר טעמים אלו, או שמא עלינו לקיים את המצוות כגזירות מלך, בלי להתיימר להבין אותן?
שיעור 21 טעמי המצוות - ח"ב בהנחה שיש למצוות טעמים - מהם טעמים אלו? בין הוגי ישראל, היו שטענו שהמצוות הן צורך גבוה, היו שציינו את ההשפעה הפסיכולוגית על מקיים המצוות, אחרים הזכירו שהמצוות הן 'סוד' הטבוע בטבע והיו שראו בהן סמלים לערכים נשגבים. בהמשך המאמר, מובאים טעמים למצווה אחת - מצוַת ברית המילה: התקדשות, קרבן, ברית לאומית ומיעוט הדחף המיני
שיעור 22 הרע בעולם שאלת "צדיק ורע לו, רשע וטוב לו" היא שאלה ישנה נושנה. אם הקב"ה הוא הטוב המוחלט - מדוע אנו רואים בעולם צדיקים שרע להם? הוגים שונים נתנו לשאלה זו תשובות שונות: הקב"ה מיישב את כל העוולות בעולם הבא, העולם שלנו הוא העולם הטוב ביותר שניתן היה לברוא, ומקור הרע הוא בנו ולא בקב"ה. הוגים אחרים בחרו שלא לענות על שאלה זו, ובמקום להתמודד עם השאלה התיאולוגית - להתמקד בשאלה הקיומית.
שיעור 23 הלכה ומוסר האם ההלכה היא מוסרית? שאלה זו נחלקת לכמה שאלות נפרדות. האם הדת מכירה בקיומו של מוסר נפרד מההלכה? האם הציוויים המוסריים שאינם מתבטאים במצוות מחייבים אותנו? ומה קורה כאשר ההלכה מצווה עלינו מצוות לא מוסריות?
שיעור 24 העקדה מה המסרים שאנו יכולים ללמוד ממעשה העקדה? מהנושאים המחשבתיים הרבים שהעקדה נוגעת בהם, נזכיר כאן רק שניים: אופן עמידתו של האדם מול הא-ל (האם תחושתו של אברהם הייתה תחושת סבל והקרבה, או תחושת רוגע ושלמות), ושאלת הדת והמוסר (האם הקב"ה יכול לצוות על האדם לעשות דבר שאינו מוסרי?). בתוך כך, השיעור עוסק בכמה שאלות נוספות: מהו ייחודו של אברהם על פני מקדשי ה' האחרים? מדוע מספרים חלק מהמדרשים שיצחק אכן נשחט וחזר לתחייה?
שיעור 25 ירידת הדורות או קידמה? האם העולם הולך ומתעלה, או שמא יש תופעה של 'ירידת הדורות'? מאמרי חז"ל רבים מצביעים על כך שמעלתו הרוחנית של העולם הולכת ופוחתת עם הדורות, אך רבים ההוגים שהסבירו שדווקא יש תהליך של התפתחות תמידית, והעולם הולך ומשתלם לקראת הגאולה. יש שביקשו לגשר בין שתי הגישות: להסביר שהדורות האחרונים עומדים כל כתפי הדורות הראשונים, לחלק בין תקופות שונות או בין תחומים שונים. מכל מקום, אין ספק שלפחות מבחינה מוסרית - הדברים אינם פשוטים, ובבמקביל לתהליך של מוסריות יש גם תהליך של ברבריזציה.
שיעור 26 התפילה מהי משמעותה של התפילה? חלק מהוגי הדעות הסבירו שהמתפלל מוסיף לזכויותיו, וכך גורם לחתימת גזר דינו לטובה; אך אין ספק שאין זה היחס האינטואיטיבי שלנו לתפילה. לגרי"ד שיטה מיוחדת בנושא התפילה: היא נובעת תמיד ממצב של מצוקה וצער, עיקר תוכנה הוא הבקשה והיא מהווה מימוש של עבודת ה' בכל אישיותו הממשית של המתפלל.