חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים


שיעורים במחשבת ההלכה
הרב חיים נבון



שיעור 1 מקומה של ההלכה בעבודת ה' מדוע בכלל ההלכה נחוצה לנו? מה מקומה של ההלכה בעולמנו הרוחני? המאמר סוקר את הטענות שהועלו כנגד ההלכה, ודן במהותה ובתפקידיה.
שיעור 2 הלכה ומנהג מדוע המנהגים בכלל מחייבים אותנו, הרי הם לא ניתנו מסיני, כמצוות התורה, ולא מפי ה' יצאו?
שיעור 3 הלכה ומוסר מהו מעמדו של המוסר בעולמה של ההלכה? האם המצוות הן מוסריות? האם שיקולים מוסריים נלקחים בחשבון בקביעת ההלכה?
שיעור 4 משפט וצדקה האם ניתן למצוא בחוקי ההלכה אלמנטים מוסריים השייכים, בדרך כלל, לעולם שמחוץ לעולם המשפט? המאמר עוסק בשאלה זו, ובהבדל המהותי שבין המשפט העברי לבין המשפט הנהוג כיום.
שיעור 5 המוטיבציה לשינויים בהלכה (חלק א') האם אנו רוצים בכלל לשנות את ההלכה? ממה צריך להיזהר כאשר רוצים לשנות את ההלכה? מתי ניתן לעשות זאת?
שיעור 6 המוטיבציה לשינויים בהלכה (חלק ב') כדי שנשנה את ההלכה, עלינו להיות בטוחים לחלוטין שברצוננו לעשות זאת. לשם כך, יש להכריע כי ערך אחד הוא חשוב יותר מערך אחר באופן אובייקטיבי ונצחי. אין אנו יכולים להחיל את דעתנו המשתנה על ההלכה.
שיעור 7 ענישה מדוע יש בהלכה עונשים? מהי מטרתה של הענישה? המאמר עוסק בשאלות אלו, ובתשובות השונות שניתנו להן במשך הדורות.
שיעור 8 חוקי התורה וחוקי המזרח הקדום האם ראוי להשוות את חוקי התורה עם מערכות חוקים קדומות? האם רצוי הדבר? המאמר עוסק בשאלות אלו ובכמה דוגמאות של השוואה בין חוקים אלו.
שיעור 9 מקומו של לימוד התורה בעבודת ה' מדוע תלמוד התורה מהווה חלק כל כך חשוב מעבודת ה'?
שיעור 10 תלמוד ומעשה מה גדול יותר - תלמוד או מעשה? מה משמעות מסקנת הגמרא: "תלמוד גדול, שהתלמוד מביא לידי מעשה"?
שיעור 11 עיסוק בתורה וידיעת התורה על ההבדל בין מצוַת ידיעת התורה לבין חובת העיסוק בתורה, ועל החשיבות הגדולה של שתי המצוות.
שיעור 12 תורה שבכתב ותורה שבעל פה מה תפקידה של התורה שבעל פה? מדוע לא ניתן הכל כתוב בתורה שבכתב? מה היחס בין פשטי הכתובים לבין הסברם בתורה שבעל פה?
שיעור 13 המחלוקת האם מצב שיש בו מחלוקת הוא מצב אידיאלי? האם המחלוקת נובעת מירידת הדורות? מיהו הצודק במחלוקת? האם יש חשיבות לכך שהאדם ינסה לגבש את השקפתו בעצמו?
שיעור 14 לימוד תורה - יצירה או חשיפה? האם לימוד תורה הוא יצירת יש מאין, או שהוא חשיפה של אמת מוחלטת שרק צריך לקלוע אליה? טענתו העיקרית של המאמר היא שאין 'אמת' מוחלטת, וכל דעה מבוססת היטב היא לגיטימית לחלוטין.
שיעור 15 טעמי המצוות- חלק א' האם יש טעמים למצוות? האם רצוי לדרוש אחר טעמי המצוות? מהן הסכנות הכרוכות בדרישה זו?
שיעור 16 טעמי המצוות- חלק ב' הוגים שונים מנו טעמים רבים למצוות: חברתיים, פסיכולוגיים ומיסטיים. המאמר מנתח את השיטות השונות המנסות לגזור משמעויות ערכיות מהמצוות.
שיעור 17 שמחה ברגלים המאמר עוסק בניתוח של מצוַת השמחה ברגלים.
שיעור 18 איסור המלאכה בשבת מה המסר המרכזי של מצוַת השבת? מה הקשר בין המשכן לבין השבת? מדוע לא מניחים תפילין בשבת?
שיעור 19 עינוי יום הכיפורים האם מטרת העינוי ביום הכיפורים היא לצער את האדם? המאמר עוסק בשאלה זו, ומסקנתו היא שהעינוי הוא חלק מחובת השביתה מכל המלאכות, כלומר - שביתה מחייו הרגילים של האדם.
שיעור 20 שביעית ויובל מהו טעמן של מצוות השמיטה והיובל? מה פשר הפרוזבול? מה הקשר בין השבת לבין השמיטה?
שיעור 21 קידוש החודש אילו עקרונות רוחניים ניתן ללמוד ממצוַת קידוש החודש? מהו היחס בין קידוש החודש על פי ראייה לבין קידושו על פי החשבון? המאמר עוסק בשאלות אלו, ובעיון בשיטת הרמב"ם בקידוש החודש בימינו.
שיעור 22 ברית המילה מהם המסרים העולים ממצוַת המילה? האם המצווה היא למול - כלומר, לבצע את מעשה המילה - או להיות מהול? מדוע המילה נעשית דווקא במקום ההולדה?
שיעור 23 קדושה מהי משמעותה של הקדושה ביהדות? מה פירושה של המילה הזו? המאמר עוסק בשאלות אלו, ובייחודה של הקדושה ביהדות.
שיעור 24 אבילות המאמר עוסק בניתוח מצוַת האבילות על שלביה השונים: אנינות, אבילות ויום השמועה. מתוך כך, דן המאמר ביחס הרצוי שלנו כלפי העולם הזה.
שיעור 25 טומאה וטהרה האם יש מצווה להיות טהור? האם יש איסור להיות טמא? מהי המשמעות הרעיונית של דיני הטומאה והטהרה? מה ניתן ללמוד מכך על יחסה של היהדות לאדם, לחיים ולמוות?
שיעור 26 תפילה האם יש מצווה מהתורה להתפלל? מה משמעות המושג 'עבודה שבלב'? כיצד צריך להרגיש אדם שמתפלל? מה הוא צריך לכוון?
שיעור 27 מלך האם מצוַת המלכת המלך היא מצווה אידיאלית, או שהיא נאמרה רק כנגד תרעומת העם? מהי שיטת השלטון האידיאלית על פי התורה? ומהו היחס הנכון בין הכהונה לבין המלוכה?
שיעור 28 סמכויות שיפוט מהו המעמד הרוחני של מערכת המשפט? מה ניתן ללמוד מחלוקת הדינים לרמות שונות? ומה המעמד של המלך בתוך מערכת המשפט?