!!
 
EAB- blank  
לגירסת Word של מאמר זה לחץ כאן.

ישיבת הר עציון (בית המדרש הווירטואלי)

*****************************************

שיחות ראשי הישיבה

********************

"למה זה שלחתני"

שיחה לפרשת וארא

מאת הרב יהודה עמיטל שליט"א*

בסוף פרשת שמות שאל משה:

למה הרעותה לעם הזה למה זה שלחתני.

הקב"ה השיב לו על השאלה הראשונה:

עתה תראה אשר אעשה לפרעה...

אך הוא לא ענה על השאלה השנייה - "למה זה שלחתני?": לשם מה יש צורך בשליחות אל פרעה - הרי הלה ממילא יסרב?

השאלה מתחזקת כאשר מסתכלים על המו"מ בין משה ופרעה. לכל אורך הדרך מקפיד משה שלא לבקש מפרעה להוציא את בני ישראל ממצרים לצמיתות; אין הוא תובע אלא ימי חופש ספורים, כדי ללכת לעבוד את ה' במדבר ולחזור למצרים. אך פרעה מסרב אפילו לדרישה פעוטה זו, ובהמשך, לאחר שבעקבות המכות שניחתו עליו הוא מביע הסכמה עקרונית לבקשה, נכשל המו"מ שוב בגלל פרטים קטנים וחסרי משמעות: האם יֵצאו הנשים והטף, האם יֵצא הצאן...

מדוע מתחנן משה כך להסכמתו של פרעה? וכי אין הקב"ה יכול להודיע לפרעה כי עם ישראל יוצא ממצרים לצמיתות על אפו ועל חמתו?

הראשונים לא עסקו במפורש בשאלתנו, אך נראה שמתוך דברי רמב"ן על הפרשה נוכל למצוא תשובה גם לשאלה זו.

רמב"ן בראשית הפרשה מרצה את שיטתו המפורסמת והיסודית בעניין נסים נסתרים. לדבריו, כל מערכת השכר והעונש היא בעצם נס נסתר. ירידת הגשמים, למשל, מושפעת לפי חוקי הטבע משיקולים מטאורולוגיים בלבד - ואינה מושפעת כלל ממעשי בני האדם; עובדה זו, שהקשר בין "אם בחקתי תלכו" לבין "ונתתי גשמיכם בעתם" איננו מוסבר לפי חוקי הטבע, הופכת אותו בעצם לנס נסתר.

בסוף פרשת בא (י"ג, טז) צועד רמב"ן צעד נוסף בשיטתו זו ומוסיף שכל עצמם של הנסים הגלויים לא באו אלא לגרום לנו להכיר בנסים הנסתרים:

שאין לאדם חלק בתורת משה רבנו עד שנאמין כל דברינו ומקרינו שכולם נסים אין בהם טבע...

מכיוון שעקרון השכר והעונש - "אם בחקתי תלכו" - שהוא מן העקרונות היסודיים ביותר בתורה, מבוסס על רעיון הנס הנסתר, מהווה רעיון זה תנאי הכרחי להבנת התורה ולקיומה.

אלא שעדיין יש לבעל דין מקום לטעון כי אמנם הקב"ה מסבב את כל המאורעות ומנהיג את הטבע על פי מעשי בני האדם - אך אין לו שליטה על רצונותיו של האדם; הקב"ה יכול להכריח אדם לעשות משהו נגד רצונו, אך אין הוא יכול לקבוע לו מה לרצות.

בדיוק כנגד טענה זו בא המו"מ עם פרעה. לוּ אילץ הקב"ה את פרעה להוציא את בני ישראל, היה פרעה טוען שעשה זאת בעל כורחו וכנגד רצונו. לכן ציווה הקב"ה על משה לבקש אך שלושה ימי חופשה. לאחר כמה מכות היה פרעה אמור להבין שההפסד הכלכלי שינבע משילוח בני ישראל לימים ספורים הוא פעוט ושולי ביחס להפסד העצום שגורמות המכות; כל בר דעת היה מבין מיד שכדאי להיענות לבקשת משה ולתת לבני ישראל חופשה קצרה. לעיקשותו של פרעה אין אלא הסבר אחד ויחיד - הקב"ה הכביד את לבו; פרעה פשוט לא יכול להסכים - הקב"ה השתלט על רצונו. המו"מ בין משה ופרעה נועד להיות אות לכל באי עולם כי הקב"ה אינו שולט רק על מה שמתרחש בעולם בפועל כי אם גם על רצונותיהם ומחשבותיהם של בני האדם:

פלגי מים לב מלך ביד ה', על כל אשר יחפֹּץ יטנו           (משלי כ"א, א).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כל הזכויות שמורות   2001   לישיבת הר עציון

********************************************

כדי להירשם:

 

ניתן למצוא "טופס אוטומטי להרשמה" באתר שלנו:

http://www.vbm-torah.org/hebsub.htm

 

דרך דואר אלקטרוני, אפשר לשלוח בקשה לכתובת

MAJORDOMO@ETZION.ORG.IL

עם התוכן:

GET YHE-TEST H-SUBSCRIBE

 

קיימת גם מערכת שיעורים באנגלית.   כדי לקבל את רשימת השיעורים יש לשלוח בקשה לכתובת:

LISTS@VBM-TORAH.ORG

עם התוכן:

GET YHE-ABOUT COURSES

 

בשאלות אפשר לפנות למשרד הישיבה 02-9931-456 ולבקש את משרד האינטרנט, או לכתוב לכתובת YHE@ETZION.ORG.IL



* השיחה נאמרה בליל שבת קודש פרשת וארא תשנ"ח וסוכמה על ידי מתן גלידאי.