!!
 
EAB- blank  
לגירסת Word של מאמר זה לחץ כאן.

ישיבת הר עציון בית מדרש האלקטרוני (ב.מ.א.)

***********************************

פרשת השבוע

 *********

 

פרשת כי תבוא

שיחה מאת הרב יהודה עמיטל שליט"א

משמעות הברית

 

  "אלה דברי הברית אשר צוה ה' את משה לכרת את בני ישראל..." (דברים כח',סט). בפרשת כי תבוא אנו קוראים את פרשת הקללות, הכוללת את השכר ואת העונש המגיעים לנו לפי התנהגותנו. האזהרות על העונשים החמורים אמורות למלא את לבנו פחד ואימה, ובכך לגרום לנו להקפיד על שמירת התורה והמצוות, אולם לכאורה יש לכך גם היבט שלילי: עבודת ה' הנובעת מפחד מעונש היא "על מנת לקבל פרס", וזו, כידוע, אינה הדרגה האידיאלית בעבודת ה'. יתר על כן, תפיסה זו של הפרשה מעלה שאלות נוקבות לגבי משמעותה בימינו, בחברה שאינה חוששת מעונשים כלל. באווירה הנוכחית נדמה לעתים כי פרשת הקללות, שהיא בעצם ברית בין הקב"ה ובינינו, איבדה ממשמעותה.

 

  אולם נראה שיש לברית זו היבט נוסף: הברית באה   להטביע בתודעתנו את ההבנה כי יהא אשר יהיה, לעולם לא נוכל לשכוח את יחסינו המיוחדים עם הקב"ה ולהתעלם מהם. הייתה פעם קבוצה של בונדיסטים (סוציאליסטים שדגלו בתרבות היידיש) אשר החזיקה בדעות אנטי דתיות קיצוניות. כדי להביע את מחאתם נגד הדת הם החליטו לערוך "נשף כל נדרי" ביום הכיפורים, בדיוק בשעה שבבתי הכנסיות אמרו את תפילת כל נדרי. קבוצה קיצונית עוד יותר מחתה כנגד נוהג זה בטענה שהוא מגלה על רגישות לדת. אנחנו, טענו, איננו עורכים שום פעילות מיוחדת בזמן זה, מכיוון שלדידנו הוא חסר משמעות לחלוטין. ואכן צדקה אותה קבוצה: תופעה זו אכן מגלה על רגישות. הברית של הקב"ה עם ישראל אינה נותנת להם מנוח, ואף כאשר הם מפירים אותה,   אין הם מסוגלים להתעלם ממנה, ולכן הם מרגישים צורך להילחם בה.

 

כאשר עלה פעם נושא מחאת החילוניים כנגד הכפייה הדתית העיר מישהו, כי כשם שפעם היה לנו "גוי של שבת", כך יש לנו היום   "יהודי של שבת". פעם,כאשר ניצבה לפני יהודי בעיה בשבת, הוא היה קורא לגוי לעזור לו. היום ישנם יהודים שהשבת עצמה (או היהדות כולה) מהווה בעיה עבורם, והם מגבילים את יהדותם לתחומים צרים ביותר: הם אינם עובדים בשבת, אומרים קדיש, והולכים לעתים רחוקות לבית הכנסת. אחרים מבטאים את יהדותם בתחומים אחרים: בחתונה יהודית, בבר מצווה ובברית מילה. לפני שנים היה נהוג שיולדות נשארות עשרה ימים בבית החולים לאחר הלידה, והיה הסכם בין המפד"ל וההסתדרות שכל הבנים ימולו בבית החולים. לימים, כאשר התקצרה השהות בבית החולים, חששה המפד"ל שיהיו ילדים שלא ימולו, אך חשש זה התבדה, והתברר כי הכול דואגים למול את בניהם. היו זמנים שבהם היה בממשלה   רוב חילוני, ובכל זאת לא בוטלו חוקי "הכפייה הדתית". מדוע לא ניצלו החילונים את כוחם? נראה, כי ליהודים שאינם שומרי מצוות נוח בקיום הכפייה הדתית. כך נשמרת להם פינה קטנה של יהדות, והם יכולים לשמור על זיקה לדת מבלי לעשות דבר ביזמתם. מצפונם שקט, והם אינם צריכים להודות ברצונם לשמר ממד של יהדות בחייהם ובכוונתם לנהוג כך אף בלא כפייה. הם יכולים לשכנע את עצמם שהכריחו אותם.

זוהי הברית שכרת ה' עם ישראל: הקב"ה הטביע בנו את הרגישות, הגורמת לנו לחוש שלא בנוח. בין אם נשמור את התורה ובין אם נמרוד בה, איננו מסוגלים להישאר אדישים כלפיה ולנטוש אותה.

 

***************************

כדי להרשם יש לשלוח בקשה לכתובת

  MAJORDOMO@ETZION.ORG.IL

עם התוכן:

   GET YHE-TEST H-SUBSCRIBE.

 

קיימת גם מערכת שיעורים באנגלית.   כדי לקבל רשימת השיעורים, יש לשלוח בקשה לכתובת:

  LISTS@VBM-TORAH.ORG

 עם התוכן:

   GET YHE-ABOUT COURSES.

 

בשאלות אפשר לפנות למשרד הישיבה 02-9931-456 ולבקש את משרד האינטרנט, או לכתוב לכתובת YHE@JER1.CO.IL

*******************************

כל הזכויות שמורות   1999   ישיבת הר עציון