!!
 
EAB- blank  
לגירסת Word של מאמר זה לחץ כאן.

ישיבת הר עציון בית מדרש האלקטרוני (ב.מ.א.)

***********************************

שיחות ראשי הישיבה

****************

 

פרשת יתרו

 

הרב אהרן ליכטנשטיין

 

סיפור יתרו ומעמד הר סיני   (זכרונות משיחת ליל שבת פר' יתרו; מופיע ב"דף קשר" גליון מס' 34, אדר א', תשמ"ו.)

 

 

  פרשת יתרו נחלקת באופן ברור לשניים:   1.   סיפורו של יתרו;   2.   סיפור מתן תורה.   אם נבחון את שייכות החלקים לסיפור הכללי של ספר שמות, נמצא שהחלק השני הוא החלק הטבעי והמובן.   עם ישראל יצא ממצרים, ים סוף נקרע להם, והם התחילו ללכת במדבר, עם כל הבעיות והתלונות הכרוכות בכך.   כל אלו תיארו את אשר התרחש לעם כולו.   מלחמת עמלק משתלבת במסכת זו של צרות מבית ומחוץ.   כאן יש אפילו מימד של 'מלחמה לה' בעמלק מדור דור' - מלחמה קוסמית ברע.   אך טבעי הוא שיבוא מעמד הר סיני ויחתום את התהליך שכן כל יציאת מצרים שאפה וכיוונה לאותו מעמד - "אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים להיות לכם לאלוקים" (במדבר ט"ו, לא).

 

  אך כאן נתקע סיפורו של יתרו כעצם בגרון.   זהו סיפור פרטי שבמט ראשון נראה כחסר ערך רב.   בנוסף לכך קיימת מחלוקת תנאים במכילתא, ובעקבותיה בראשונים, מתי התרחש הסיפור, לפני מתן תורה או לאחריו?   מילא למאן דאמר שהסיפור אירע לפני מתן תורה (רמב"ן) - הפרשות כתובות על פי סדרן הכרונולוגי.   אך לפי רש"י, הטוען שהסיפור התרחש אחרי מתן תורה מתווספת קושיה נוספת, לא רק שהסיפור נראה כלא קשור למהלך ההיסטורי השוטף, גם אין זה מקומו בלוח הזמנים?!

 

  גם לסוברים שיתרו הגיע לפני מתן תורה, הרי נאמר 'ויהי ממחרת' - וברש"י (פס' יג) על פי חז"ל: "מוצאי יום הכיפורים היה", קודם לכן לא ישב משה לשפוט את העם.   אם כן מעמד הר סיני כבר חלף הלך לו, נשברו הלוחות, משה כבר עלה להר פעמיים ארבעים יום, ירד בים הכיפורים, ויתרו עדיין מסתובב בשטח ומפזר עצות...!

 

  אלא שסיפור יתרו, נצרך היה להכתב, ודווקא לפני מתן תורה.   שאלמלא כן, פן מסויים של נתינת התורה עלול היה להיות חסר.

 

  התורה מספרת: "ויחן שם ישראל" - ודרשו חז"ל: "כאיש אחד בלב אחד, אבל שאר כל החניות בתרעומת ובמחלוקת" (רש"י).   אין כאן רק התעלות רגעית מן הסכסוכים והמריבות הפנימיים, אלא שמעמד כמעמד הר סיני אינו יכול לבוא ללא אותה אחדות - כשהעם בפירוד, כי מטרתו היתה יצירת הגרעין הלאומי וגיבושו.   בני ישראל עוברים כאן תהליך של גיור כללי - "וקדשתם היום ומחר וכבסו שמלותם" - ומכאן, ממעמד הר סיני למדו חז"ל שגר טעון מילה, טבילה והרצאת דמים.

 

  מכאן יסוד חשוב ביותר בהשקפתנו, והוא שהתורה ניתנה לכנסת ישראל כולה כישות אחת.   אך נתינת תורה כמעמד לכלל - יש בה גם סכנות.   "קולות וברקים וענן כבד...", מעמד מופלא ומרהיב.   "כפה עליהם הר כגיגית" - העם נתון בחוויה האופפת אותו מכל עבר, ודווקא בשל כך קיים חשש של הסחפות, הקב"ה מושכם ומקרבם, ונותר רק לקפוץ על העגלה הנוסעת מעצמה... כאן חייב לבוא יתרו - מיוזמתו האישית, ללא כל גיגית הכפויה עליו, ולקבל את התורה מרצונו.   אמנם, גם עליו היו כפויות גיגיות, גיגית של תרבות עבודה זרה, גיגית של משפחה וחברה, גיגית של עם.   אין לו כל מחוייבות, ואין מי שמאיץ בו לבוא, ובכל זאת הוא פורץ מתוך גיגיותיו ובא לקבל תורה.   האם מפני שחתנו שם, גם הוא מוכרח לבוא?

 

  לשם כך בדיוק מופיע יתרו - ללמד כי התורה ניתנה   ל ע ם, אך גם לכל   פ ר ט

 ו פ ר ט.

 

  הדברים נובעים למעשה גם מפשט הכתובים.   כל פרק יט מדבר בלשון רבים: "אתם ראיתם"; "ואתם תהיו לי" וכדו', אך בעשרת הדברות התורה עוברת ללשון יחיד: "אנכי ה' אלוקיך"; "לא תשא"; "זכור את".

 

  חז"ל דרשו על המעבר ללשון יחיד בעשרת הדברות:

 

  "ליתן פתחון פה למשה ללמד סניגוריא במעשה העגל... לא להם ציווית: 'לא יהיה   לכם אלהים אחרים', אלא לי לבדי".

 

  אך בפשטות נראה, כפי שהבין הרמב"ן:

 

  "ונאמר כל הדברות בלשון יחיד... כי עם כל אחד ידבר, ולכל אחד יצווה, שלא יחשבו   כי אחר הרוב ילך והיחיד ינצל עמהם..." -

 

  התורה ניתנה לכלל, אך לא פחות מכך לכל יחיד ויחיד.

 

  "אחת דיבר אלוקים, שתיים זו שמעתי".

 

***********************************

כדי להרשם יש לשלוח בקשה לכתובת

  MAJORDOMO@ETZION.ORG.IL

עם התוכן:

  GET YHE-TEST H-SUBSCRIBE.

 

קיימת גם מערכת שיעורים באנגלית.   כדי לקבל רשימת השיעורים, יש לשלוח בקשה לכתובת:

  LISTPROC@JER1.CO.IL

 עם התוכן:

  INFO YHE-ABOUT.

 

בשאלות אפשר לפנות למשרד הישיבה 02-9931-456 ולבקש את משרד האינטרנט, או לכתוב לכתובת YHE@JER1.CO.IL

***********************************

כל הזכויות שמורות   1996   ישיבת הר עציון