| |||||||||||
!! | |||||||||||
  |
EAB- blank |   |
לגירסת Word של מאמר זה לחץ כאן. ישיבת הר עציון בית מדרש האלקטרוני (ב.מ.א.) ************************************ שיעורים בהלכה ************ ס¯י¯כ¯ו¯ך¯ ¯ע¯ל¯ ¯ג¯ב¯י¯ ¯מ¯ע¯מ¯י¯ד¯ ¯ש¯א¯י¯נ¯ו¯ ¯ר¯א¯ו¯י¯ ¯ל¯ס¯כ¯ך ¯ה¯ר¯ב¯ ¯ש¯ל¯מ¯ה¯ ¯ל¯ו¯י המשנה במסכת סוכה דף כ"א ע"ב מביאה מחלוקת בעניין הסומך סוכתו בכרעי המיטה, ¯ת"ק מכשיר, ור' יהודה סובר שאם אינה יכולה לעמוד בפני עצמה פסולה. בגמ' נחלקו¯ אמוראים בטעמו של ר' יהודה, הפוסל: "פליגי בה רבי זירא ורבי אבא בר ממל, חד אמר¯ מפני שאין לה קבע, וחד אמר מפני שמעמידה בדבר המקבל טומאה". הבנה זו בדברי ר' ¯יהודה היא המקור לאיסור העמדה על דבר המקבל טומאה; ולפני שנעבור לשאלת פסיקת ¯ההלכה ננסה להבין מה הטעם לאיסור זה. הראב"ד, הרמב"ן, הריטב"א והר"ן מסבירים שמדובר בתקנת חכמים שמא יסכך בדבר ¯האסור. לדעתם, מדאורייתא אין כל בעיה, שהרי דיני סכך נאמרו רק לגבי הסכך ולא לגבי ¯הדפנות והכל כשר לדפנות; אולם חכמים גזרו שלא יעמידו את הסכך בדבר המקבל טומאה ¯מחשש שיבא לסכך בזה. מרש"י על אתר נראה שהוא חולק על שיטות אלו. רש"י מסביר ¯"ואע"פ שלא למדנו פסול אלא לסכך, הואיל ועיקרו של סכך, אלו מעמידים, הוי כאילו¯ סיכך בדבר המקבל טומאה". משמע לכאורה שלדעתו לא מדובר פה על גזרה שמא יסכך בדבר¯ פסול, אלא על דין "הוי כאילו סיכך בדבר המקבל טומאה". השאלה העולה כמובן, הרי סוף ¯סוף המעמיד אינו חלק מהסכך, ומדוע שנראה כאילו סיכך בו. הב"ח בס' תרכ"ט, בבואו ¯להסביר את דברי רש"י כותב: "כדקי"ל בעלמא שהכול הולך אחר המעמיד". אולם, סברה זו ¯לכאורה טעונה באור, האם קי"ל בעלמא שהכול אחר המעמיד? דין דבר המעמיד מתיחס בד"כ ¯לאיסור אכילה או הנאה, כאשר הדבר המעמיד מתערב באוכל מסויים ומעמיד אותו. למשל,¯ אם מערבים קיבה של בהמה בחלב, היא מעמידה את החלב והופכת אותו לגבינה. גם בשאר¯ הדוגמאות, אם מדובר על שאור, או מדובר על שמרים וכדומה, העיקרון שוה בכולם, מדובר ¯על איסור שהתערב בהיתר. לפיכך הדין שדבר המעמיד אינו בטל כלל אינו יוצר איסור ¯חדש, אלא מונע ביטול בלבד. בדרך כלל, איסור שהוא מיעוט בטל ברוב או בשישים, ואילו ¯דבר המעמיד לא בטל. הגבינה אסורה לכאורה משום שיש בה קיבת נבלה שלא בטלה, וכיון ¯שלא ניתן להפרידה - הגבינה כולה אסורה. לאור זאת לכאורה קשה מאוד להשוות זאת ¯למעמיד הסכך, הרי המעמיד כאן אינו נמצא בסכך, אלא מתחתיו. כדי להתיר את הסוכה אין ¯שום צורך לבטל את המעמיד, שהרי אנו כלל לא משתמשים בו בתורת סכך, ומנ"ל לחדש שהוי ¯כאילו סיכך במעמיד, הרי במעמיד רגיל מדובר שהמעמיד נמצא בתוך האוכל הנאסר! צריך ¯לומר כנראה, שהב"ח הבין דבר מעמיד באופן שונה. לא מדובר על מניעת ביטול בלבד, אלא ¯על כך שהאוכל שהועמד ע"י איסור נאסר כולו, בגלל שהגורם להעמדתו היה איסור. ניתן לכאורה, להשוות זאת לעניין דבר הגורם שבו עסקנו בקיץ האחרון במסכת פסחים. ¯מדובר שם על פת שנאפתה בעצי אשרה. העצים הרי כלו ונשרפו ולא קיימים כלל, אולם הם ¯גרמו לבצק להפוך לפת. החידוש שיש לכאורה, בחלות אסור על פת זו, הוא: שאע"פ שאין ¯כאן כלל חפצא של איסורא מקורי - כיון שהעצים לא נמצאים כאן - כיוון שהמצב של הבצק¯ השתנה על ידי איסור, שינוי זה הוא מעין הנצחה של האיסור בפת. עובדת אפיית הפת ¯מתייחסת לאיסור, אע"פ שעובדה זו אינה חפץ בפני עצמו אלא מצב שהיא מצויה בו. אולם ¯גם על מצב יכול לחול כנראה איסור; או במילים אחרות, החפץ שהושפע על ידי האיסור ¯נאסר גם כשאין כאן חפצא של איסורא מקורי, ומה שיש כאן זה מצב חדש שנוצר על ידי ¯האיסור. הב"ח הבין כנראה את כלל דבר המעמיד, בצורה זו. הגבינה לא נאסרה משום שיש ¯בה קיבה שלא בטלה, אלא משום שהועמדה על ידי איסור. הפיכתה מחלב לגבינה, הוא ¯השינוי שעליו חל איסור הקיבה, גם ללא התייחסות לקיבה עצמה כאל חפצא של איסורא ¯בתוך הפת. מקור לב"ח ניתן לראות בדברי רבנו דוד בפסחים דף כ"ו, ע"ב. ר' דוד מדגיש שם¯ לגבי עצי אשרה "אע"פ ש... שאין העצים משאירים בפת לא טעם ולא ממש... מ"מ הרי¯ התיקון הזה והחידוש שנתחדש בפת הוא האסור". בהמשך דבריו, משוה זאת ר' דוד בעצמו ¯לדין שאור המחמץ את העיסה, וכותב: "שאע"פ שנפל שם ממשו של איסור הרי הוא בטל¯ בתוכו... ואינו נאסר אלא מפני החימוץ, והחימוץ אינו לא טעם, ולא ממש, אלא כוח ¯שייתר בו בעיסה". הב"ח כנראה סובר שכך גם בסוכה. העצים אמנם לא שינו את מצבם בצורה חיצונית ¯כגבינה או כפת, אולם, מעמדם השתנה. קודם היו אלו עצים, ועתה הם סכך המכשיר את ¯הסוכה. מהפך זה כמוהו כאפייה בפת, קיים גם בעצים המשמשים כסכך. על כן אם מהפך זה נגרם ע"י דבר פסול, הרי שבעצים אלו טמון עתה גם כוח של המעמיד; ולכן כאלו יש בסכך ¯גם דבר שמקבל טומאה הפוסל את הסכך כולו. עד כאן הסברנו את שיטת רש"י להבנת הב"ח. אולם, כפי שאמרנו לעיל הרשב"א והר"ן ¯הבינו שמדובר פה רק על גזרת חכמים; לדעתו כנראה, אי אפשר לומר כאן שהעצים השתנו ¯כמו בגבינה או בפת, ולכן בסכך עצמו כרגע אין שום פסול מדאורייתא. להלכה, נחלקו¯ הראשונים בשתי שאלות: ¯א. האם הלכה כר"י או כחכמים ¯ב. אם הלכה כר' יהודה, לאיזה¯ טעם עלינו לחשוש. הרי"ף מביא את דברי אביי בגמ' שם: "לא שנו אלא סמך, אבל סיכך ¯ע"ג מיטה כשרה", דברי אביי נחוצים רק אליבא דר' יהודה, שהרי לפי חכמים גם סמך ע"ג ¯המיטה כשרה. לכן מסיקים כמה ראשונים שהרי"ף פסק להלכה כר' יהודה. הסיבה לכך, ¯כדברי הרשב"א, משום שהאמוראים בגמ' עסקו בשיטת ר' יהודה, משמע שפסקו כמותו. ¯לעומתו הרמב"ם כותב במפורש בפהמ"ש שאין הלכה כר' יהודה, ולכן לא הביא זאת כלל.¯ בשיטה זו עומדים גם בעה"מ (שם) וכן הראבי"ה בח"ב ס' תרל"א, וראשונים נוספים. רש"י אמנם אינו מתייחס לשאלת הפסק, אולם לכאורה ניתן לדקדק מדבריו. הוא מסביר ¯למד"א שר"י פוסל מעמיד בכרעי מיטה, משום שאין זו קבע, שר"י כאן הולך לשיטתו לעיל,¯ שסוכה צריכה קבע; בניגוד לדעת חכמים שסוכה צריכה להיות דירת ארעי. מאחר וברור ¯לכאורה שההלכה בשתי המקומות צריכה להיות שוה; ע"כ אם אין אנו פוסקים כר"י בעניין¯ סוכת קבע גם לא נפסוק כמוהו בעניין סומך ע"ג המיטה. אמנם, אין כאן הוכחה לגבי ¯המאן-דאמר שטעמו של ר"י משום דבר המעמיד. אולם, לכאורה ברור שא"א לומר לפי"ז את ¯מה שאמרו הרמב"ן ושאר ראשונים, שהלכה כר' יהודה, כיוון שהאמוראים עסקו בשיטתו; ¯שהרי לפחות לגבי אחד האמוראים ברור שעיין בשיטתו, אעפ"י שאין הלכה כמותו. אם¯ הגמרא הייתה סוברת שלמד"א השני הלכה כר"י, יתכן שהיתה צריכה להעמיד זאת כנפקא ¯מינה בינהם בשאלה 'מאי בינייהו'. לכן, לכאורה ברור שגם רש"י סובר שאין הלכה כר"י¯ כאן. הראשונים האחרים באמת חלקו על רש"י בהבנת ר' יהודה, וטענו שלכו"ע אין קשר ¯בין דברי ר' יהודה כאן, לדבריו בריש המסכת בעניין סוכת קבע. הרמב"ן וסיעתו שפסקו כר' יהודה חששו גם למד"א שר"י אוסר משום דבר המעמיד, ולכן ¯קיבלו להלכה שיש לאסור העמדת סוכה ע"ג דבר שאינו ראוי לסיכוך. ברא"ש אנו מוצאים ¯שיטה נוספת. הרא"ש סובר למסקנה שאמנם יש לחשוש לדעת ר' יהודה, אולם, לא משום¯ איסור העמדה, אלא משום הצורך בקבע. להבנתו - לפי הירושלמי - קבע פירושו כאן שיהיו¯ עשרה טפחים פנויים שיוכלו להשתמש בהם; ולכן גם מוסיף הרא"ש ומקשה: כיצד יתכן¯ שחכמים יחלקו על זה? ומסקנתו היא שאה"נ ייתכן שתנא-קמא מודה לר' יהודה בעניין זה. הב"י הביא את הדעות השונות, ובשו"ע בס"ס תר"ל פסק כרא"ש, הסובר שבעצם אין כלל¯ בעיה של דבר המעמיד. לכן התיר לסכך ע"ג כרעי המטה, ובלבד שיהיו י' טפחים מהמיטה ¯עד לסכך. הרמ"א לא חלק כאן על השו"ע. אולם השו"ע ב-ס' תרכ"ט סע' ג' כתב: "יש ¯להסתפק אם מותר להניח סולם על הגג כדי לסכך על גביו". הט"ז בס"ק ט' ו-י' מבין ¯שהספק הוא לגבי השימוש בסולם כסכך, ולא קשור לשאלת מעמיד, שלגביה השו"ע והרמ"א¯ פסקו לקולא בס' תר"ל. לעומתו, המ"א מבין למסקנה, שהאיסור כאן הוא משום איסור דבר ¯המעמיד, ואע"פ שהשו"ע התיר זאת בסעיף תר"ל, האיסור כאן הוא לכתחילה בלבד. כלומר, ¯לדעת המ"א, כיון שמדובר על ספק במחלוקת דרבנן בדיעבד יש להקל בזה, ואעפ"כ סובר ¯השו"ע שלכתחילה עדיף לחשוש לאוסרים. מדברי הב"י משמע לכאורה כט"ז, מאחר והוא מביא¯ את תשובת הרמב"ן שאותה הוא מצטט בשו"ע, ולפי התשובה, המילים: יש להסתפק..., אינם ¯מתייחסים שם כלל לעניין המעמיד. זאת מאחר שהוא מביא דברים אלו בהתייחסות לדברי ¯תה"ד - המקל בסולם - אשר בפירוש עסק בדין הסולם ¯ע¯צ¯מ¯ו, ולא בדין דבר המעמיד שלגביו ¯הוא מקבל את דברי הרא"ש שהובאו לעיל. ל¯ה¯ל¯כ¯ה, נראה שאחרונים רבים הסכימו עם המ"א שלפחות לכתחילה יש להחמיר ולא ¯להעמיד בדבר המקבל טומאה, וכך המנהג. ברם, במקום הדחק שא"א אחרת לכאורה יכול¯ לסמוך על פשט השו"ע והרמ"א, שאין איסור המעמיד. בדברים הפסולים לסכך רק מדרבנן, כגון שברי כלים, נוטים אחרונים רבים לומר¯ שאפשר להקל אפילו לכתחילה, כיון שגם לפי הר"ן - שהתקבל להלכה - איסור העמדה הוא ¯דרבנן, ולכן לא גזרו גזרה לגזרה, ובאמת דברים אלו מפורשים שם בריטב"א. אחת השאלות שנותרו שנויות במחלוקת, שאלת מעמיד דמעמיד. השו"ע בס' תכ"ט פוסק¯ שרשאי לחזק את הכלונסאות המעמידות את הסכך במסמרים, המ"א מסביר שהמסמרים הפסולים¯ כאן הם מעמיד דמעמיד, ולכן מותר אפילו לכתחילה. החזו"א בס' קמ"ג חולק על המ"א ¯וסובר שגם מעמיד דמעמיד אסור. בחזו"א לכאורה שתי טענות: א. מוכיח מלשון הרמב"ן ¯והר"ן שהתירו להעמיד דוקא ע"ג כלונסאות העומדות על ¯ק¯ר¯ק¯ע, ואין התר כללי של מעמיד¯ דמעמיד. ב. טוען ¯ש¯מ¯ס¯ב¯ר¯ה מעמיד אסור, וא"כ אותו סכך עץ הראוי לסכך, המשמש כעת ¯כמעמיד - הוא עצמו נפסל, כיוון שמעמידים אותו בדבר פסול. לכן, בכל מעמיד דמעמיד ¯בסופו של דבר, המעמיד עצמו פסול, וזה כמעמיד סכך על דבר פסול. את טענת החזו"א לגבי הסברה צריך לבדוק, הן לסברת הר"ן והן לדברי הב"ח, דלעיל.¯ לפי סברת הר"ן שמדובר על גזרה שמא יסכך הרי לכאורה וודאי ניתן לומר שגזרו רק על המעמיד הראשון, בשל היותו סמוך יותר לסכך ונמשך ממנו, ולא גזרו במעמיד דמעמיד;¯ שהרי המעמיד הראשון לא הופך להיות כחפצא פסול, בכך שמעמידים אותו בדבר פסול. גם¯ לפי הבנת הב"ח לכאורה, שייך להקל בזה, כיוון שגם אם אמרנו שהמעמיד כאילו קיים ¯בדבר שמעמידים אותו, ניתן לחלק ולומר, שזה רק כאשר המעמיד גורם לסכך להיות סכך ¯כשר ולעמוד במקומו. אולם, המסמרים הגורמים לכלונסאות להפוך למעמידים ולא לסכך, ¯אין גרימה זו נחשבת שינוי מצב משמעותי שבגללו נאמר שהמעמיד נאסר על ידי כך. ס¯כ¯ו¯ם: א. נהגו שלא להעמיד את הסכך ע"ג דבר הפסול לסיכוך, אא"כ בשעת הדחק כשאין ¯אפשרות אחרת. ב. במעמיד הפסול מדרבנן (פשוטי כלי עץ, שברי כלים וכד') יש אחרונים המתירים¯ לכתחילה. ג. להעמיד ע"ג כתלים המחוברים לקרקע מותר לכו"ע, כיון שאין חשש שיבא לסכך ¯בזה. ד. לגבי מעמיד דמעמיד דעת המ"א ואחרונים רבים להקל לכו"ע, ודעת החזו"א¯ להחמיר. **************************** כדי להרשם יש לשלוח בקשה לכתובת MAJORDOMO@ETZION.ORG.IL עם התוכן: GET YHE-TEST H-SUBSCRIBE. קיימת גם מערכת שיעורים באנגלית. כדי לקבל רשימת השיעורים, יש לשלוח בקשה לכתובת: LISTPROC@JER1.CO.IL עם התוכן: INFO YHE-ABOUT. בשאלות אפשר לפנות למשרד הישיבה 02-9931-456 ולבקש את משרד האינטרנט, או לכתוב לכתובת YHE@JER1.CO.IL ******************************* כל הזכויות שמורות 1996 ישיבת הר עציון |
  |