בלכתך בדרך / יואל עמיטל

שו"ע יו"ד שמ"א סעיף ב' "מי שמת לו מת בשבת וכו' ולא יתפלל, ולא בבקר קודם קבורה. ולאחר קבורה יתפלל תפילת שחרית אם לא עבר זמנה, אבל תפילת הערב לא יתפלל שכבר עבר זמנה. ולא דמי לשכח ולא התפלל ערבית, שמתפלל שחרית שתיים, כיון שבלילה לא היה חייב להתפלל, ולענין ההבדלה יבדיל אחר שיקבר המת."

ההבדל בין תפילת מעריב והבדלה, שבשכח להתפלל מעריב, מתפלל שחרית שתיים בתורת תשלומין, ואילו הבדלה מבדיל ביום הראשון משום שזה עדיין זמנה.

מה הדין לגבי ספירת העומר; במי שהיה אונן בלילה ולא ספר, האם ביום אחר שנקבר המת חייב לספור, לפי שתי הדעות בראשונים דלהלן:

רמב"ם פרק ז' הלכות תמידין ומוספין: "...ומתחילת היום מונין לפיכך מונה בלילה מליל ששה עשר בניסן. שכח ולא מנה בלילה, מונה ביום."

אור זרוע, סי' שכ"ט מביא: "ומורי רבנו אבי העזרי אמר, דודאי כי שכח ולא ברך בלילה לא יברך ביום משום ברכה לבטלה, אבל למחר מונה בלא ברכה. ולולא שהיה קשה בעיניו לחלוק על הלכות גדולות היה נראה בעיניו לומר אפי' לברך, כההיא דפרך תפילת השחר: טעה ולא התפלל ערבית יתפלל שחרית שתיים, ודוקא בשוכח ולא בביטל כדמשמע התם".