בלכתך בדרך / יואל עמיטל

יש דעות בין הראשונים, וכן כמה אחרונים פוסקים, שברכת התורה היא רק מדרבנן ולא מדאורייתא (ועיי' במ"ב סי' מ"ז סק"א שהביא את הדעות בענין זה).

לפי זה בספק אם צריך לברך נקטינן לקולא כשאר ספק ברכות. וכ' המשנה ברורה שראוי לבקש מאחר שיוציאנו בברכת התורה.

אם רוצה להמתין עד שיבא אחר ויוציאו, האם יכול בנתיים ללמוד ללא ברכה? –

במרדכי (הלכות קטנות בפרק התכלת, סי' תתקמ"ד, ומובא בב"י ס"ס י"ג) כתב בשם ר"י שאין איסור ללבוש בשבת טלית בלי ציצית, כיון שלא אמר הכתוב: לא תלבש בגד שיש בו ד' כנפות בלי ציצית, אלא זה מצוות עשה גרידא להטיל בו ציצית. ומ"מ בשבת שאין יכול להטיל ציצית יכול ללבוש בגד בלי ציצית.

התוס' רא"ש ביבמות (צ:) מביא ג"כ דין זה: "ומכאן הורה ריצב"א דאם נפסק לאדם א' ציצית בשבת או ביו"ט יכול להתעטף בטליתו אפי' לכתחילה, משום שלא מחייב עד אחר שנתעטף, וא"כ דווקא בחול אסור ללובשו בלא ציצית, שהוא מחויב לעשות ציצית כשילבשנו, אבל בשבת ויו"ט דאי אפשר לעשותו ובשעת עטוי ליכא עבירה, גם אין עבירה שהוא מעוטף בו בלא ציצית כיון דא"א לעשותו".

א. האם יש הבדל בין מ"ש המרדכי בשם ר"י ובין מ"ש הרא"ש בשם ריצב"א?

ב. לגבי ברכת התורה לא נאמר בגמרא שאסור ללמוד אם לא מברך, רק דצריך לברך קודם הלמוד, אם כן האם יש קשר בין השאלה הנ"ל לגבי ברכת התורה ובין דין ציצית בשבת?